De verkoop van ontbijtgranen in ons land steeg vorig jaar met bijna een vijfde, vooral onder impuls van de coronacrisis. Maar er is door producenten ook hard gewerkt om het negatieve imago van die producten om te buigen.
Corona-effect
Terwijl de verkoop van ontbijtgranen al enkele jaren slabakt – in 2019 was er zelfs een daling van 1,5% – kreeg de markt vorig jaar een enorme boost. Ontbijtgranen waren vorig jaar goed voor een verkoopwaarde van 80 miljoen euro, een stijging met bijna 20%.
Uiteraard speelde de coronacrisis een prominente rol in die revival. “Bij het begin van de eerste lockdown was er zelfs een omzetstijging met 60%, zegt Veerle Lenaerts, categorieverantwoordelijke bij Nestlé, in De Standaard. Hamstergedrag speelde dus zeker mee, maar volgens Lenaerts zijn mensen ook meer tijd gaan besteden aan hun ontbijt, omdat ze toch thuis moesten blijven.
Gezonder
In dat ontbijt is ook weer plaats voor ontbijtgranen, hoewel ze een slechte reputatie hebben. ”De huidige generatie ontbijtgranen is in niets meer te vergelijken met die van pakweg vijftien jaar geleden’, zegt Lenaerts. “De introductie van volkorentarwe als basisingrediënt leverde de grootste sprong vooruit. In een portie van 30 gram Nesquik-ontbijtgranen zit 15 gram granen, dat is de helft. De stelselmatige beperking van suiker, zout en verzadigde vetten deed de rest.” Daardoor heeft 85% van de Nestlé-ontbijgranen tegenwoordig ook Nutri-Score A of B. Tegen eind dit jaar wil de voedingsgigant naar 100% gaan.