Delhaize lanceert vijf soorten soep, gemaakt van groentenoverschotten bij de boeren. De supermarktketen denkt zo jaarlijks 90 ton groenten te kunnen redden.
Derde alle groenten is afval
Heel wat groenten geraken nooit tot op het bord van de consument: volgens Delhaize zou een derde van alle geteelde groenten zelfs nooit de winkel zien. De supermarktketen wil die overschotten een tweede leven geven door er soep van te maken. Verschillende Belgische producenten leveren voortaan hun onverkochte of onverkoopbare groenten aan de retailer, die ze laat verwerken tot vijf soorten verse soep.
De soepen worden in glazen flessen aangeboden en versterken het versassortiment. Van broccolisoep tot knolseldersoep, het idee is dat de soepen ook zoveel mogelijk de seizoenen volgen. Als het een succes blijkt, volgen binnenkort nog andere smaken. Op die manier hoopt Delhaize 225.000 liter per jaar te verkopen en zo jaarlijks 90 ton groenten te redden.
De zogeheten “from waste to taste”-soepen maken onderdeel uit van het duurzaamheidsprogramma The Lion’s Footprint van Delhaize. Tegen eind dit jaar wil de keten CO2-neutraal zijn, verspilling tegengaan en plasticneutraal worden.