Walter Gelens, CEO van de Belgische merkfabrikantenvereniging BABM, blikt terug op de woelige coronaperiode. Fabrikanten zijn er samen met de retailers in geslaagd om te allen tijde een maximaal aanbod te garanderen.
Consumenten vertrouwen op A-merken
Hoe beleefden de merkfabrikanten het afgelopen coronajaar? We vroegen het aan topman Walter Gelens van merkenvereniging BABM, die de belangrijkste FMCG-fabrikanten vertegenwoordigt. Het waren uiteraard moeilijke omstandigheden: tijdens de eerste lockdown stapelden de bevoorradingsproblemen zich snel op. Het begon met een verbod op promoties om hamstergedrag te voorkomen. Daar waren fabrikanten en retailers helemaal niet op voorbereid, want heel wat producten stonden al klaar voor de verkoop in promoverpakkingen. “Toen hebben we snel aan de alarmbel getrokken: dat verbod had totaal geen nut. Niet veel later werd die promotieban ingetrokken”, licht de CEO toe.
De retailwereld stond dus even op z’n kop om de bevoorrading te garanderen. Wat was de impact op de grote merkfabrikanten? De bedrijven die veel aan de horeca leveren, ondervonden een negatieve impact van de crisis, want een groot deel van hun omzet ging verloren. De bedrijven die minder afhankelijk zijn van de horeca en meer leveren aan de retail, hebben kunnen genieten van het feit dat mensen thuis meer consumeerden. “Er werd ook meer voor merkproducten gekozen. In zo’n moeilijke periode willen mensen zichzelf ook wel eens verwennen. In tijden van onzekerheid grijpen consumenten terug naar hun vaste waarden, de vertrouwde A-merken”, verduidelijkt Walter Gelens.
Lokaal en online
De CEO is er zeker van dat BABM-leden een vaste waarde betekenen voor onze economie. ”Wij zijn druk bezig geweest om onze economie te herlanceren. We hebben er samen met onze partners voor gezorgd dat we steeds de winkels konden bevoorraden, en dat er geen tekorten waren. Sommige categorieën hebben een enorme groei gezien, andere dan weer minder.”
Het gedrag van de consument is veranderd in de coronaperiode. Mensen shoppen bewust lokaal en online. Het is een tendens die in de lift zit. Zoals eerder vermeld grijpen mensen ook terug vaker naar de vertrouwde A-merken en kiezen ze bewust voor kwaliteitsvolle producten. Dat is zowel een uitdaging als een opportuniteit voor de fabrikanten. Mensen gaan ook minder frequent shoppen maar per winkelbezoek wel meer kopen. Dat bleek uit een onderzoek van het IDEA Consult.
Daarnaast is er de e-commerce markt die volop groeit. Ook daarover heeft de CEO een duidelijke visie: “Iedereen heeft online leren bestellen. In de komende jaren kan dat echt wel evolueren. Tijdens de lockdown konden bedrijven niet volgen door logistieke problemen, dat zal in de toekomst dus beter moeten. Zodra er hier één speler is die dat vlot en effectief kan doen, zal die markt wel gelanceerd worden. Dat is iets dat we ook zien in onze buurlanden.”
Goed vijf jaar geleden trad Walter Gelens aan als CEO van de BABM. Sinds zijn aanstelling is het aantal leden verdubbeld van 44 naar 88. Het gaat zowel om multinationals als KMO’s. Na de integratie van de belangenverenigingen BMA (Business Managers Association) en AFV (Algemene Fabrikanten Vereniging) werd de organisatie ontegensprekelijk het aanspreekpunt van de merkfabrikanten in België.