Na een bijzonder sterk vierde kwartaal waarin de verkoop met 18% steeg, klokt Ahold Delhaize het volledige jaar 2020 af met een dubbelcijferige omzetgroei. De sterke onlineprestaties vallen op: ook bol.com breekt records. De nettowinst daalde wel.
E-commerce boomt, ook kosten stijgen
Ahold Delhaize sloot het coronajaar 2020 af met een omzet van 74,7 miljard euro, een groei van 14,2%. De retailer wist z’n positie te versterken in elke markt waarin ze actief is. De onlineomzet steeg zelfs met 84,2% in het vierde kwartaal en met 67,4% over het gehele jaar, naar 7,6 miljard euro. Sterk, want de groep had gepland om pas eind dit jaar de grens van de 7 miljard onlineomzet te overschrijden. CEO Frans Muller verwacht bovendien ook in 2021 nog een groei van zowat 30% voor e-commerce. Bol.com groeide in het vierde kwartaal met 69,6%. Op het platform zijn nu meer dan 41.000 verkooppartners actief, die hun verkopen met 110% zagen groeien.
De uitzonderlijke omzetgroei is uiteraard te danken aan de coronacrisis, die een verschuiving van de consumptie veroorzaakte in het voordeel van de supermarkten en de onlinespelers. Maar e-commerce is nog steeds minder rendabel dan de fysieke winkelverkoop en de pandemie noopte de retailer ook tot het maken van bijkomende kosten en investeringen. Bovendien was er een financiële impact van een pensioenakkoord in de VS en in Nederland. Daardoor daalde de nettowinst van 1,8 naar 1,4 miljard euro. De winstmarge over het hele jaar steeg wel naar een mooie 4,8%.
In Nederland nam Ahold Delhaize zopas nog 39 supermarkten over van de familiale keten Deen, een lid van de inkoopgroepering Superunie. Deze winkels worden omgebouwd naar vestigingen van Albert Heijn.