Komende vrijdag 19 februari heropent Bio-Planet Eigenbrakel de deuren. Na een grondige renovatie is de winkel helemaal verbouwd naar het nieuwe winkelconcept, dat nog meer de nadruk op duurzaamheid legt.
Verpakkingsvrij
Nog meer dan voorheen kiest Bio-Planet voor bulkproducten, legt zaakvoerder Olivier Verzwymelen uit. “We behouden het meubel dat we eind 2019 lanceerden in Corbais, met een 25-tal soorten noten, granen en gedroogde vruchten. Daarbovenop bieden we nu drie variëteiten koffiebonen aan, originekoffies uit Nicaragua, Ethiopië en Colombia.” Nieuw is verder het Ecotap navulstation met (af)was- en schoonmaakproducten. Het is de bedoeling om in de toekomst ook verzorgingsproducten op deze manier aan te bieden.
De nieuwe Bio-Planet verkoopt tevens duurzame korianderplantjes, afkomstig uit de eigen ‘vertical farm’ in Halle. Voor de productie is 20 keer minder oppervlakte en 90% minder water nodig in vergelijking met de klassieke teelt. “We zijn ervan overtuigd dat de koriander even goed in de smaak zal vallen als onze basilicumplantjes die sinds maart 2020 in verkoop zijn”, zegt Bio-Planet-manager Jan Van Holsbeke.
Winkelontwerp
Ook bij het ontwerp van de winkel stond duurzaamheid voorop. Zo is er een gloednieuwe serre voor groenten en fruit in ondergebracht. “De serre sluit aan op de gekoelde versmarkt met zuivel, charcuterie en kaas en profiteert mee van de koude die eruit stroomt”, verduidelijkt Verzwymelen. Op die manier worden in de serre optimale bewaaromstandigheden gecreëerd, zonder extra energie te verbruiken.
Voor de winkelinrichting maakt Bio-Planet onder meer gebruik van plantaardige panelen van de Belgische start-up Circular Matters. De recycleerbare panelen zijn gemaakt van vezels en bindmiddel uit reststromen van de landbouw en voedingsindustrie.
Sensibiliseren
Bio-Planet wil zijn klanten ook informeren en inspireren rond duurzaamheid. “Op dat vlak hebben we in de nieuwe winkel mooie stappen gezet”, zegt Van Holsbeke. Zo is er aan de ingang van de winkel een recycling hub, waar klanten gebruikte batterijen, Brita-filters en plasticfolies van hun aankopen kunnen achterlaten. Via infopanelen licht de retailer bovendien zijn belangrijkste duurzaamheidsinitiatieven toe.