Afgelopen vrijdag zijn de Cameleon-winkels in Woluwe en Genval opnieuw geopend. De uitbreiding van het aanbod via externe partners moet de aantrekkingskracht van het project versterken.
Uniek systeem
Eind vorig jaar kondigde outletketen Cameleon aan dat het toch een doorstart zou maken. Intussen hebben de initiatiefnemers niet stilgezeten. Rengo (Japans voor ‘unie’) is de naam van de nieuwe onderneming die voortaan instaat voor de ontwikkeling en het beheer van de winkels in Woluwe en Genval.
De doorstart is een absolute primeur voor België. Via een innovatieve formule kunnen de oude medewerkers, die opnieuw in dienst werden genomen, op termijn mede-aandeelhouder worden van het bedrijf. Ze werken immers 2 maanden ‘gratis’, met behoud van hun werkloosheidsuitkering. De lonen worden als het waren herbelegd in de onderneming. Het hele project werd gerealiseerd met de steun van ‘JobYourself Brussels’.
Diversificatie
Cameleon wil niet enkel de oorspronkelijke outlet-activiteiten hervatten, maar deze ook versterken met nieuwe, duurzame en lokale initiatieven. De winkel in Woluwe presenteerde bij de opening alvast 4 nieuwe concepten. “Chicons, from Belgium wit loof”, zet lokale producten in de kijker en zal ook in Genval aanwezig zijn. Daarnaast zullen wijnhandel Vinéaste, Valentine Dormal (droogbloemen), en Bike 110, die Belgische elektrische fietsen aanbiedt, het aanbod van Cameleon uitbreiden.
“We willen ons aanbod verder diversifiëren om onze positie als bestemmingswinkel te versterken. Naast textiel en decoratie zullen een aantal nieuwe activiteiten worden gelanceerd rond voeding, mobiliteit of zero-waste”, zegt managing partner Alexis Malherbe. Cameleon is overigens nog op zoek naar nieuwe partners om het aanbod verder uit te breiden.