Grote doorbraak in China
Tim Cook heeft na jaren onderhandelen eindelijk een langverwachte distributiedeal rond met China Mobile, dat met liefst 750 miljoen klanten de grootste mobiele operator van de wereld is. Vanaf 17 januari zal China Mobile de iPhone 5S en 5C verkopen in zijn winkels. Apple had al wel akkoorden in China, maar tot nog toe enkel met minder belangrijke operatoren.
“China is een extreem belangrijke markt voor Apple en onze alliantie met China Mobile biedt een opportuniteit om de klanten van ’s werelds grootste netwerk de iPhone aan te bieden”, zegt een tevreden Tim Cook. Beurshuis Morgan Stanley verwacht dat er door de deal ruim 12 miljoen iPhones extra over de toonbank zullen gaan voor eind september 2014, wanneer Apples boekjaar afloopt.
China was tot nu toe goed voor een jaaromzet van 24,4 miljard dollar (ruim 17,8 miljard euro) en Tim Cook verwacht dat China Amerika snel zal vervangen als grootste bron van inkomsten voor het bedrijf. Apple ontwikkelde de iPhone 5C, zijn ‘instapmodel’, immers speciaal met de Chinese markt in het achterhoofd. Het concern moet in China op dit moment nog altijd Samsung, Huawei en Lenovo laten voorgaan.
12 Days of Gifts
Niet dat het een per se iets met het ander te maken heeft, maar naar jaarlijkse traditie heeft Apple vandaag ook weer zijn “12 Days of Gifts” gelanceerd. Een gratis app (enkel voor iOS7 of recenter) genereert elke dag een push-melding wanneer er een nieuw cadeau – van apps over boeken en muziek tot films en videoclips – klaar ligt. De consument heeft dan 24 uur de tijd om het geschenk gratis te downloaden via iTunes.
De marketingactie loopt de komende 12 dagen tot 6 januari en is nu voor het eerst ook uitgerold in de Verenigde Staten.