Het heeft even geduurd, maar nu is het officieel: foodretail is weer oorlog. Mooi zo. Als het virus ons niet kapotmaakt, dan zullen we het zelf wel doen, daar komt het op neer. Hier is uw allesbehalve plantaardige portie Filet Pur.
Luie Walen
Hoe de dikke, opgestoken middenvinger van Carlos Brito er uitziet? Dat zouden we eens kunnen vragen aan de arbeiders in de brouwerij van Jupille: luie Walen, die zopas een ferme stamp onder hun kont kregen omdat ze zogezegd meer staken dan werken. Daarom, en enkel daarom, besloot AB InBev naar eigen zeggen om de productie van Stella Artois voor de Amerikaanse markt te verhuizen naar hun brouwerij in Saint-Louis, Missouri.
Ze hadden uiteraard ook gewoon kunnen meedelen dat het veel efficiënter en duurzamer is om dat bier te brouwen waar de markt zich bevindt, in plaats van het over meer dan zevenduizend kilometer te vervoeren van de oevers van de Maas naar die van de Mississippi. Was een perfect aanvaardbare uitleg geweest. Maar dat deden ze dus niet: de brouwer wilde blijkbaar een statement maken. Dat het met al dat gestaak maar eens gedaan moet zijn, luidt de niet mis te verstane boodschap. De afgelopen vier jaar lag de fabriek in totaal een maand stil, zo blijkt. Da’s gemiddeld een week per jaar: lijkt al bij al nog mee te vallen, toch? Enfin, naar Waalse normen dan toch (gràpje, lieve Waalse vrienden!).
Strakke kostuumpjes
De beslissing kost 29 vaste contracten en 58 tijdelijke jobs. Dat is klein bier vergeleken met de sanering die de collega’s van Heineken doorvoeren: 8000 banen gaan er op de tocht. Zowat één tiende van het volledige personeelsbestand wordt vriendelijk bedankt voor bewezen diensten en naar de uitgang begeleid. Niet omdat ze teveel staken, wel omdat de bierverkoop gekelderd is door de coronapandemie. En het zijn niet zozeer de arbeiders, wel de strakke kostuumpjes op de hoofdkantoren die getroffen worden. Overhead. Wie heeft er in tijden van zelfsturende teams nog middle managers nodig, eigenlijk? Controleren en rapporteren, dat kan een algoritme ook. Doe-oei!
Nochtans was er bij andere leveranciers aan de horeca deze week sprake van een weliswaar voorzichtig maar toch opvallend optimisme. Foodservicegrossier Metro bijvoorbeeld, rekent erop dat we ergens in de loop van het jaar, na het tweede kwartaal, het normale leven weer zullen kunnen opnemen, en dat we dan gaan feesten als de beesten. Woo-hoo! Ook bij PepsiCo gaan ze voorlopig nog uit van een succesvolle vaccinatiecampagne die ons later dit jaar weer de vrijheid zal schenken. Zijn dat nu naïevelingen of wat?
Papier hier
Zelfde verhaal bij Coca-Cola, trouwens: vaccinaties zullen de omzet dit jaar redden, beweert topman James Quincey. Die kerel leest de kranten niet, zoveel is duidelijk. Productie- en leverproblemen bij de farmareuzen? Dat lost zichzelf wel op. Nieuwe, mogelijk resistente mutaties van dat virus (met als recentste nieuwigheidje een venijnige ‘Bristol-variant’)? Och, ’t kan vriezen, ’t kan dooien. Tja. Intussen pakt de plasticfabrikant wél uit met een duurzame innovatie: een papieren fles. De Hongaren mogen ze als eerste testen. Als het ding niet blijkt te lekken, komen wij misschien ook aan de beurt.
Of die fles het milieu gaat redden, daar zijn experts het niet over eens (waarover wél, trouwens?). Papier is ook afval. En er zit voorlopig nog een plastic dop op. Tja, frisdrank verkopen zonder verpakking is moeilijk. De duurzaamste oplossing is eigenlijk gewoon géén frisdrank te verkopen, maar daar lopen de aandeelhouders dan weer niet warm voor. Zo is het altijd wat.
De prijs van privacy
Ze zouden een kijkje kunnen gaan nemen in Lochristi of Kessel-Lo. Daar testen Delhaize en Ecover een navulsysteem voor (af)wasmiddelen. Klanten kunnen er hun flessen hergebruiken en ze krijgen er nog korting voor ook. Voorlopig blijkt het systeem te werken zonder al te veel morsen (denk aan het risico op gevaarlijk gladde winkelvloeren) en de verkoop steeg zelfs met 67%. Kijk, dàt is het milieu redden, meneer Quincey. Nu iedereen toch al rondloopt met zo’n hippe herbruikbare drinkfles, ligt de oplossing voor de hand. Je moet het gewoon willen zien.
Maar over Delhaize gesproken. Herinnert u zich die slogan nog? “Delhaize is niet de goedkoopste.” Dateert van vorige zomer, toen de retailer z’n fameuze SuperPlus programma lanceerde. Wel, volgens een diepgaande analyse van de bollebozen van Daltix, maakt de retailer die belofte helemaal waar: Delhaize is inderdaad niet de goedkoopste. Ja, wie enkel gezonde voeding koopt en daarbij z’n privéleven te grabbel gooit, krijgt grote kortingen. Maar die cadeautjes moeten wel door iemand betaald worden, uiteraard. En die iemand, dat zijn de klanten die vinden dat Xavier Piesvaux geen zaken heeft met wat ze in hun karretje leggen. Privacy heeft een prijs, zo blijkt.
Scherper dan ooit.
Blijft daarentegen wél de goedkoopste: Colruyt. Flink in hun gat gebeten waren ze in Halle, toen alle promoties opgeschort werden tijdens de lockdown en de Rode Prijzen dus tijdelijk op non-actief stonden. Als je de laagste prijzen hebt, dan stijgen ze ook het hardst in zulke omstandigheden. En dat deed pijn. Maar de allesbehalve softe discounter uit Halle haalde de schade flink in: ze zijn nu zelfs goedkoper dan twee jaar geleden. Met dank aan rivaal Albert Heijn, uiteraard: sinds Colruyt die flauwe lokale prijsaanpassingen heeft losgelaten en gewoon full force de rivaal uit Zaandam confronteert, staan ze daar scherper dan ooit. Welkom terug van nooit helemààl weggeweest, prijzenslag!
Bon, wat eten we vandaag? Mogelijk ging u één dezer ook vergeefs op zoek naar een blok feta in uw supermarkt. In heel Europa is die niet altijd even Griekse kaas gewoon uitverkocht. Lege rekken, enkel en alleen omdat een Finse (!) influencer een smakelijk ogende ovenschotel op Instagram postte. Dat ding ging viraal, TikTok werd gek, de rest is geschiedenis. De mens, ge kunt gij daar niet aan uit. Nu, wàt u ook denkt te kokerellen straks, als het maar géén zalm is: die blijkt een ramp voor de planeet. Als het virus ons niet uitroeit, zal de zalm het wel doen. We moeten allemaal veganist worden, zelfs van zodra we amper enkele maanden oud zijn, als het van Nestlé afhangt. Misschien hebben we dan toch stilaan het punt bereikt waarop de wereld maar beter vergaat? Profiteer van het weekend en tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.