Coca-Cola gaat zijn papieren fles, die het eerder ontwikkelde in samenwerking met The Paper Bottle Company (Paboco), in de lente voor het eerst in de praktijk testen.
Prototype
In oktober vorig jaar stelde Coca-Cola het prototype van zijn papieren fles voor. De fles bestaat uit een papieren omhulsel met een recycleerbare plastic binnenlaag en dop. Het ultieme doel is om een fles te ontwikkelen die volledig als papier kan worden gerecycleerd.
De fles, die tot stand kwam via een samenwerking met Paboco, is geschikt voor koolzuurhoudende en niet-koolzuurhoudende dranken. Daarnaast kan ze ook gebruikt worden voor schoonheidsproducten en andere vloeistoffen.
Hongarije
De drankengigant gaat de fles nu ook echt in de praktijk uittesten op de Hongaarse markt. In het tweede kwartaal zullen 2.000 consumenten AdeZ, een plantaardig drankje van The Coca-Cola Company, in de nieuwe fles kunnen proeven via een samenwerking met kifli.hu, een online retailer.
“Deze test is een belangrijke stap waarmee we kunnen beoordelen hoe de papieren fles het in de praktijk doet en hoe de consument erop reageert”, zegt Stijn Franssen, R&D Packaging Innovation Manager bij Coca-Cola Europe.
Doelstellingen
De papieren fles past in de ‘World Without Waste’-ambitie van Coca-Cola. Het bedrijf wil tegen 2025 100% van zijn verpakkingen inzamelen. Verder wil de onderneming al zijn verpakkingen 100% recycleerbaar maken (vandaag is dit 97% in België) en moeten alle plastic verpakkingen minimaal 50% gerecycleerd materiaal bevatten tegen 2023.
Paboco werd in 2015 opgericht en is een joint venture van de Deense verpakkingsspecialist BillerudKorsnäs en de Oostenrijkse flessenmaker Alpla. Naast Coca-Cola hebben verschillende andere bedrijven, zoals L’Oréal en Carlsberg, zich bij het project aangesloten. De brouwer showde eerder ook al een eigen prototype van een papieren fles.