België is een nieuw online platform rijker. Shoppla.eu wil een alternatief zijn voor de grote buitenlandse spelers als bol.com of Zalando, en richt zich in het bijzonder op lokale handelaars en ondernemers.
Kruisbestuiving
Achter shoppla gaan 4 vrienden schuil. Reeds vóór het uitbreken van de coronacrisis dachten ze aan het oprichten van een nieuw Belgisch platform, als alternatief voor de buitenlandse webreuzen. “Het geld dat we hier uitgeven vloeit immers niet in de eigen economie”, klinkt het in Het Laatste nieuws.
Shoppla.eu groepeert intussen 26 webwinkels. “Het is een platform dat een antwoord wil bieden aan de wildgroei van webshops. Wie een winkel niet kent, zal immers zelden of nooit bij een specifieke webwinkel terecht komen. Door handelaars te bundelen zorgen we ook voor een kruisbestuiving.”
Vooral in het begin van de crisis bleek het moeilijk om nieuwe handelaars aan te trekken. “Ze waren zeer zwaar aangeslagen door de problemen rond de coronacrisis en hadden moeite om de extra energie voor een webwinkel op te brengen.” Vandaag gaat het een stuk beter en komt er bijna wekelijks een nieuwe partner bij.
Retouren ontmoedigen
Opvallend nog is de klemtoon op duurzaamheid. Het platform garandeert bijvoorbeeld geen levering binnen 24 uur en laat de consument betalen voor retouren. “Het is dus niet de bedoeling om tien kledingstukken te bestellen en er vervolgens negen terug te sturen. Op vlak van duurzaamheid is dat niet meer te verantwoorden. Retourneren kan wel maar dan betaalt men zelf wel de verzendingskosten. Het zou niet fair zijn om de winkeliers hiermee op te zadelen.”