Tijdens het coronajaar 2020 zag Delhaize de wijnverkoop met dubbele cijfers groeien. Dit jaar zet de retailer nog sterker in op bio- en natuurwijnen, op Belgische wijnen en op innoverende verpakkingen, zoals blikjes en vaatjes.
Sterke groei online
De coronacrisis had een belangrijke impact op de wijnverkoop in de supermarkt, vertelt wijninkoper Pieter-Jan Cuyvers van Delhaize. Door de sluiting van de horeca steeg de thuisconsumptie significant. Delhaize won 0,5% marktaandeel in wijn en bubbels en verkocht vorig jaar 11% meer witte wijn, 10% meer rode en 18% meer rosé. Wijnen die door Delhaize zelf werden gebotteld, zagen een groei met 20%. Ook de onlineverkoop kreeg een boost van 20%.
Shoppers hebben zichzelf verwend tijdens de eindejaarsperiode: de verkoop van champagne steeg met 16%, die van premium wijnen en houten kisten met 32%. Op de langere termijn ziet Delhaize een stijgende belangstelling voor biologische wijnen, voor wijnen zonder toegevoegde sulfieten, en voor lokale (ook Belgische) wijnen: “De wijnconsument verwacht meer transparantie.”
Wijn in blik
Opmerkelijk is de populariteit van de ‘bag-in-box’ verpakkingen, die vorig jaar een stijging kenden met wel 30%. Daarnaast lanceerde Delhaize vorig jaar als eerste de ‘pouch’ verpakking: soepele zakken van anderhalve liter. Er werden er al meer dan 250.0000 van verkocht. Dit jaar introduceert de supermarktketen de “Barrik”, een vaatje van drie liter met Spaanse witte wijn of rosé. Ook wijn in 25 cl blik is aan een opmars bezig, met onder andere cava van Codorniu en de Zuid-Franse rosé ‘Pink Flamingo’.
Van 25 februari tot 17 maart zet Delhaize weer meer dan 200 wijnen en bubbels in promotie tijdens het traditionele voorjaars-wijnfestival. Daarbij speelt de retailer in op foodpairing onder het motto “Combineer met je ogen toe.” Bijzondere aandacht is er voor riesling uit alle streken (niet alleen uit Duitsland en de Elzas maar ook Tasmanië, Argentinië en de VS), en voor bio- en natuurwijnen. Ook zet de retailer in op Belgische wijnen, met een witte, rode en rosé variant onder het nieuwe merk Leo Vinum. Vorig jaar verkocht Delhaize al meer dan 50.000 flessen Belgische wijn.