Een piek in november, een explosie in de verkoop van broodbakmachines en een groot enthousiasme bij oudere generaties voor online boodschappen: GfK bracht enkele opmerkelijke effecten van de coronacrisis op de retailomzet in kaart.
Keukentoestellen in trek
In de markt van de technische consumentengoederen – elektro, zeg maar – zag marktonderzoeksbureau GfK vorig jaar een groei van 2,6% in vergelijking met 2019. Daarbij was er één duidelijke uitschieter: keukentoestellen piekten met wel 24,4%. Een duidelijk gevolg van het feit dat consumenten meer thuis kookten. De verkoop van broodbakmachines groeide met wel 106%. Ook barbecues (+48,2%), melkopschuimers (+43,3%), keukenrobots (+36,4%) en keukenweegschalen (+35,8%) waren erg in trek.
Bovendien kochten mensen die toestellen veel vaker online. Uit noodzaak, aangezien de elektrowinkels de deuren moesten sluiten tijdens de lockdowns. Het online marktaandeel steeg daardoor met 12,4 punten naar 31,7%. De online bestedingen stegen van 991 miljoen euro in 2019 naar 1,7 miljard euro in 2020.
Het zwaartepunt lag in november. Ondanks het feit dat de niet-essentiële winkels toen opnieuw gesloten waren, kende de Black Friday omzet in elektro slechts een geringe daling, met 8,4%. Ook dat was een gevolg van veranderend koopgedrag: 81% van de bestedingen gebeurden online (in 2019 was dat 31%).
Online boodschappen pieken
Veel groter nog was de omzetevolutie in de foodretail. De thuisconsumptie groeide met wel 11,8%, als gevolg van lockdowns, thuiswerk en het sluiten van de horeca. De gemiddelde besteding per gezin bedroeg 5.112 euro op jaarbasis. Ook hier zagen de onderzoekers een flinke verschuiving naar e-commerce: meer dan één miljoen gezinnen deden vorig jaar hun boodschappen wel eens online, dat waren er 184.000 meer dan in 2019.
Het online marktaandeel in de food bedroeg 2,4% over het hele jaar 2020. Maar in de maand november piekte dat aandeel zelfs naar 3,3%. 410.000 huishoudens deden de boodschappen online in november, gemiddeld twee keer in een maand. Nochtans bleven de supermarkten altijd open.
Opmerkelijk is, dat ook oudere generaties die verschuiving naar online maakten: de belangrijkste toename zag GfK in het najaar bij de 40-, 50- en 60-plussers. Het begin van een blijvende verandering? Dat moeten we nog even afwachten: GfK plant in de loop van dit jaar enkele updates van de cijfers te publiceren. We houden u op de hoogte.