De kogel is door de kerk. De textielfamilie De Sutter is door de rechtbank van koophandel van Dendermonde aangewezen als overnemer van modeketen e5. Met een bod van 2,5 miljoen euro troeft de Vlaamse familie Colruyt en het Deense BTX af.
Investeringen van 5 miljoen euro
Het bod van ondernemers Peter en Kristof De Sutter genoot al de voorkeur van de vakbonden. In tegenstelling tot de andere kandidaten wilden de De Sutters alle winkels van e5 overnemen, met de intentie om 90 procent van de 450 jobs te behouden.
Daar komt nu ook een stevig engagement voor de komende jaren bij. Er staan investeringen ter waarde van 5 miljoen in de komende 3 jaar in de steigers. In een persbericht stellen ze ‘op termijn’ zelfs een 50-tal nieuwe werknemers te willen aanwerven. “We kijken in dat kader naar het openen van 4 nieuwe vestigingen op locaties waar e5 nu nog niet aanwezig is,” klinkt het.
‘Wij geloven rotstvast in de slaagkansen van dit project. Wij willen dat het Vlaamse icoon e5 weer een succes wordt’, aldus kersvers co-CEO Peter De Sutter in een persbericht. Hij gelooft in de 55 stenen winkels: “Mensen zullen – eens de coronacrisis achter ons ligt – weer naar de winkel gaan omdat ze die beleving te zeer hebben gemist.” Toch gaat de nieuwe eigenaar ook investeren in de webshop en in digitale direct marketing. Op termijn moet die webshop goed zijn voor 20% van de omzet van E5.
Enorme uitdaging
De grote vraag is, hoe geloofwaardig de ambities van De Sutter zijn. E5 is al jaren verlieslatend, kampt met een concept dat niet erg actueel is en een verouderde klantengroep die – letterlijk – uitsterft. Tel daarbij op de hoge kostenstructuur van het bedrijf, met een – weliswaar bekwaam en servicegericht – team met een hoge anciënniteit, en je moet concluderen dat de uitdaging bijzonder groot is.
“We gaan de collecties verder uitbouwen, zodat die nog beter aansluiten bij onze klanten, die een mooie en trendy outfit willen voor een eerlijke prijs. Het aanbod zal vollediger zijn, we investeren in de eigen e5 merken die we aanvullen met toffe en betaalbare Europese labels,” antwoordt De Sutter. “We zetten de herinrichting van de winkels ook verder, en de winkelbeleving willen we intuïtiever maken, zodat de klant gemakkelijker zijn gading vindt.”
De familie De Sutter maakt zich sterk dat ze klaar is voor alle uitdagingen die op hen afkomen. Alle overtollige kosten zijn weggewerkt. Eens het consumentenvertrouwen weer aantrekt, zal de keten daar optimaal van profiteren.