Ondanks corona kon baby- en kinderwinkel The baby’s corner 2020 afsluiten met een omzetgroei van 10%. “Ik was al sinds 2015 bezig met digitale transformatie,” zegt onderneemster Sonia Pypaert, die haar retailbedrijf verbreedt naar een heuse community.
De ultieme test
De lockdown was bijzonder confronterend voor The baby’s corner : plots moest de 2.500 vierkante meter grote belevingswinkel in Nazareth de deuren sluiten, net als alle andere niet-essentiële retailers. Maar een gedreven onderneemster als Sonia Pypaert laat zich niet makkelijk uit het lood slaan: “Ik weet iets negatiefs al gauw een positieve draai te geven. Al sinds 2015 investeren we in digitale transformatie, vanuit de gedachte dat mijn winkel in 2025 niet meer zou bestaan. We hadden al een ERP-systeem, en in 2019 hadden we sterk geïnvesteerd in tools voor datagedreven e-mailmarketing en een gebruiksvriendelijke online geboortelijst. We hebben jonge klanten, we moeten digitaal mee zijn. Dus dit was eigenlijk een gedroomde kans, de ultieme test voor onze ‘fygitale’ aanpak.”
Het bleek een geslaagde test: “We konden het verlies door de winkelsluiting ruimschoots opvangen. De webshop en de online geboortelijst zijn samen al goed voor 50% van de omzet.” Gered door e-commerce dus, al mag je het belang van de fysieke retail allerminst onderschatten, zo bleek toen de winkels weer open mochten: “Klanten komen graag naar onze winkel, het is een ontmoetingsplek. Het feit dat we een grote zaak hebben met een ruime parking, gelegen in de rand, is een voordeel gebleken. Je kan hier perfect veilig winkelen.” Het is dus een en/en verhaal.
Online community
Retail is voor Sonia Pypaert bovendien veel meer dan het aan- en verkopen van producten. “De mama is de bron van al onze activiteiten, en jonge mama’s hebben enorm veel nood aan informatie en advies. Met content kan je je relevantie bewijzen. Daarom schreef ik het boek ‘Onder mama’s – Wat niemand je ooit vertelde over het prille moederschap’. En aangezien ik vorig jaar niet kon gaan spreken, begon ik video’s en podcasts te maken. Dat was buiten mijn comfortzone… Tijdens de zomer lanceerde ik dan onze online mamacommunity.”
Ondermamas.be noemt zichzelf ‘het platform voor een zorgeloze zwangerschap en machtig moederschap’. “Mama’s maken mama’s slimmer, dat is het idee. Het is een a-commercieel initiatief: ik geef meer dan ik krijg, maar ik geloof sterk dat dat ooit wel terugkomt. Het voordeel is dat ik op die manier mijn expertise kan aanvullen met die van andere experten, partners die ook connectie zoeken met mama’s. Dat geeft veel voldoening.”
Drieledige merkstrategie
Zo bouwt Sonia Pypaert aan een drieledige merkstrategie: naast retailmerk The baby’s corner en de community Onder mama’s is er ook nog Tales of Glory, een mooi concept met unieke bewaardozen voor alle emotionele herinneringen aan de zwangerschap, de baby- en kindertijd. “Het zijn communicerende vaten. Deze aanpak laat me toe om onderscheidend te zijn en afstand te nemen van het pure prijsverhaal.” De onderneemster zit bepaald niet stil: tegen Moederdag zal er alweer opnieuw een nieuw boek klaarliggen: ‘Mama’s weten waarom‘. En de commerciële vooruitzichten zien er goed uit want door de coronalockdown voorspelt men immers een ware babyboom in 2021. “In december zagen we het aantal nieuwe geboortelijsten exponentieel stijgen!”
Hoe Sonia Pypaert van The baby’s corner haar fygitale retailvisie in de praktijk brengt en welke toekomstplannen ze nog koestert, daarover komt ze meer vertellen op het RetailDetail Omnichannel Congress, dat 100% digitaal plaatsvindt op 11 februari, onder leiding van Gino Van Ossel (Vlerick Management School). Die ochtend zal ook Vincent Rousseau van moderetailer Paprika getuigen over de impact van de digitale versnelling op de moderetail. Ook op de afspraak is Gert Van Gestel, CEO van Connect+, de groepering boven elektroketens Exellent, Selection en Expert. Via deze link vind je meer informatie over het programma en kan je tickets bestellen voor de livestream. Tot dan!