7.500 m² in shoppingcenter Grand Littoral
Primark pakt meteen sterk uit in de totaal vernieuwde Azur-vleugel van winkelcentrum Grand Littoral in Marseille. De Ierse modeketen betrekt er liefst 7.500 m², waarvan 5.800 m² verkoopruimte. Niet alleen de omvang springt in het oog, ook de locatie in het winkelcentrum is strategisch uitgekiend: aan de Plazza Grandlitt’ho, het kloppende hart van de Franse ‘mall’.
De Nederlandse uitbater Corio investeerde zo’n 27 miljoen euro in Marseille om er zijn “Favourite Meeting Places”-concept uit te rollen op liefst 15.000 m². Onder meer ketens als Starbucks en Burger King krijgen er een vaste stek.
Concurrenten in de tegenaanval
De rechtstreekse concurrenten van Primark, die al langer in Marseille actief zijn, zijn niet van plan te buigen voor al dat Ierse geweld. Zara heeft zijn winkel in Grand Littoral bijna verdubbeld van 1.200 naar 2.200 m², en ook H&M breidde uit tot 2.350 m², een record voor de Zweedse keten.
Volgens de Franse gespecialiseerde vastgoedsite Business Immo onderhandelt Zara-zusje Bershka, vandaag 600 m² groot, over een bijkomende 400 m² en heeft het ook al Spaanse Mango zijn oog laten vallen op een voormalige cafetaria van 1.000 m².
De Primark van Marseille is de 269e in Europa en de eerste in een reeks van zes bij onze zuiderburen. Alleen al dit jaar breidde de keten uit met 93.000 m² verkoopoppervlakte en rondde zo de kaap van de 800.000 m² en die van de vijf miljard euro omzet.