Dynamische publiciteit
De drie oprichters van Instadeal, Simon Savaete, Jonas De Mets en Tim Coppieters, zijn samen op het idee gekomen: “Instadeal vloeit voort uit onze eigen ervaringen. Al te vaak bevonden we onszelf in de volgende situatie: Je loopt rond in een stad en bent met enkele vrienden op zoek naar een leuk restaurant, maar meestal vind je niet meteen een gezellige zaak of weet je simpelweg niet waar ze een lekker menu serveren. Zo zijn we op het idee gekomen om publiciteit en aanbiedingen een stuk dynamischer te maken aan de hand van last minute aanbiedingen”, zegt medeoprichter Simon.
Op Instadeal kunnen aanbiedingen worden geplaatst voor restaurants, allerhande activiteiten of voor gewone handelszaken. Retailers bepalen zelf wat ze aanbieden, welke kortingen ze geven en hoeveel mensen van hun aanbieding mogen genieten. Daarin verschilt Instadeal wezenlijk van Groupon, dat bij handelaars steevast grote kortingen eist.
Geen verrassingen voor de handelaar
Zo blijft de kost voor een handelaar veel overzichtelijker, ook op het vlak van betalingen aan Instadeal. “We werken met een commissiesysteem, handelszaken worden dus pas gefactureerd nadat ze ook effectief nieuwe verkopen hebben gerealiseerd via Instadeal. Ze nemen dus geen risico, en hebben vooraf geen enkele kost.”
Een ander groot verschil met sites als Groupon is dat Instadeal geen groepsaankopen aanbiedt. Zaakvoerders beslissen zelf hoe vaak een bepaalde korting kan gebruikt worden en komen zo dus nooit voor verrassingen te staan.
Regionaal karakter, maar ook uitbreiding in de toekomst
De oprichters van Instadeal krijgen voorlopig alvast positieve reacties van consumenten en handelaars. “We merken dat zowel consumenten als handelszaken op zoek zijn naar iets nieuws, en wij zijn er van overtuigd dat we die leegte kunnen invullen. Op dit ogenblik gaan we nog steeds zelf de baan op om onze diensten voor te stellen, we merken dat dit de beste methode is om alle voordelen van Instadeal duidelijk uit te leggen aan de mensen”, zegt Simon.
Instadeal wil hun aanbiedingen ook zo regionaal mogelijk houden. “Mensen rijden nu eenmaal geen 100km om een bepaald restaurant te bezoeken. Met Instadeal krijgen consumenten relevante aanbiedingen te zien, en bereiken de handelszaken op hun beurt specifiek die mensen die tot hun doelgroep behoren.”
Voorlopig werkt Instadeal enkel nog maar in de regio van Gent, maar de oprichters willen zo snel mogelijk verder uitbreiden.