De coronacrisis veroorzaakte een digitale omslag in FMCG en foodservice, maar online verkopen kan niet zonder accurate data en foto’s. “Een betrouwbare identificatie wordt je rijbewijs voor de digitale snelweg. Investeer daarin, zorg dat je mee bent,” waarschuwt Jan Somers van GS1.
Foto’s cruciaal
“Digitaliseren is voor retailers een langzaam en moeilijk proces. In België is men er eigenlijk te laat mee begonnen, vandaar de dominantie van buitenlandse marktplaatsen. Leveranciers moeten dringend begrijpen dat retailers gestructureerde data nodig hebben om hun producten te kunnen verkopen”, zegt Jan Somers, CEO van GS1 Belgium & Luxembourg. De organisatie, die bedrijven ondersteunt bij het uitwisselen van gegevens, zag het ledenaantal in coronatijden fors stijgen, door de exponentiële groei van e-commerce en de uitrol van bol.com naar het Franstalige landsgedeelte.
Somers hamert al jaren op het belang van gestandaardiseerde productinformatie en ziet nu ook het belang van foto’s toenemen. “We zien bij retail en foodservice de absolute vereiste om foto’s te hebben: packshots, zogenaamde ‘mobile hero’ beelden die goed herkenbaar blijven voor shoppers die de smartphone gebruiken, 360° beelden, schapfoto’s… Productdata zijn vandaag eigenlijk niks waard zonder foto. Een geautomatiseerd proces om foto’s uit te wisselen is dan ook cruciaal. Via onze tool gaat dat beeld rechtstreeks in SAP of een ander systeem bij de retailer: geen gedoe meer met te zware e-mails, ZIP-bestanden of WeTransfer links.”
Datakwaliteit controleren
GS1 ontwikkelde met ‘My Product Manager’ (MPM) een gebruiksvriendelijk platform dat leveranciers toelaat hun masterdata en foto’s makkelijk te delen met hun klanten. Het bestaat uit twee luiken. My Product Manager Identify is de tool voor het aanvragen van identificatienummers – zoals de bekende EAN codes. “Dat is nu volledig gedigitaliseerd: je kan eenvoudig productfiches aanmaken en codes aanvragen, die dan ook opgeladen worden in de Global Registry, waar iedereen wereldwijd op gestandaardiseerde wijze zijn productpaspoort kan opladen en via MPM productpaspoorten kan opzoeken. GS1 paste ook zijn aanbod aan met een aantrekkelijke prijs: voor tien EAN-codes betaal je jaarlijks 55 euro, mits een beperkte omzet.”
Het tweede luik is My Product Manager Share, dat bedrijven in staat stelt om hun data te delen met de retailers, foodservicebedrijven, e-commerce spelers, marktplaatsen of het GDSN (Global Data Synchronisation Network). Nieuw in de tool is de verplichting om packshots aan te leveren voor FMCG-producten. Ook nieuw zijn 14.000 validatieregels, die fouten in de data moeten uitsluiten. “Een voorbeeld? Stel dat je voor een fles van anderhalve liter water een gewicht van anderhalve kilo ingeeft, en je voor een sixpack van zulke flessen ook een gewicht van anderhalve kilo ingeeft, dan zal het systeem dat weigeren.” GS1 ontwikkelde zelfs een AI platform dat de datakwaliteit controleert op basis van de foto of het artwork: “Wat we op de foto vinden gaan we vergelijken met wat er in de database staat. Dat geeft zeer snel een analyse. Bijvoorbeeld: we zien melk bij de ingrediënten staan op de verpakking, maar niet bij de allergenen op de productfiche? Rood licht…”
Geen circulaire economie zonder data
De vraag wie er achter elke EAN-code zit, wordt almaar belangrijker, benadrukt Jan Somers. “Vanwaar komt het product, wie zit er achter, waar gaat het naartoe? Denk maar aan de mondmaskers en de vaccins. In Europa ligt een voorstel op tafel om de grote marktplaatsen ook verantwoordelijk te houden voor namaak en waarborg. Dat is een belangrijke evolutie. Een goede en betrouwbare identificatie wordt je rijbewijs voor de digitale snelweg, je paspoort om handel te kunnen drijven.” Die evolutie is ook gelinkt aan de Europese New Green Deal en de circulaire economie: “Men wil in detail weten wat er in producten zit, om ze beter te kunnen recycleren. Een circulaire economie heeft geen enkele zin als je geen data met elkaar deelt op een efficiënte manier.”
Intussen maken al zo’n drieduizend bedrijven gebruik van het My Product Manager platform. De grote retailers zijn mee. “En we werken hard om de hele FMCG sector als data-afnemer te hebben. In foodservice is de Sligro-ISPC groep mee, net als Bidfood en Trendy Foods. De doe-het-zelf retailers in de Benelux zijn allemaal live, samen met enkele tuincentra – en er zitten er nog in de pipeline.”