Enkel de VW-concessies
In De Tijd bevestigt topman Erwin Beerens de overnamegesprekken: “Er wordt gepraat, maar de deal is nog niet helemaal rond. Er moet ook nog groen licht komen van de mededingingsautoriteiten“. De overname gebeurt via een nieuwe dochter van D’Ieteren, Sopadis, die een startkapitaal van 10 miljoen euro meekreeg.
De deal betreft enkel de VW-concessies in Antwerpen, Mol, Geel, Wijnegem en Overijse: de andere activiteiten van Beerens, waaronder de Nissan- en Opel-concessies, de verkoop van oldtimers en tweehandsauto’s en in autoleasing valt daar dus niet onder. Groep Beerens draaide in 2012 een omzet van 302 miljoen euro.
De verkoop komt er na een mislukt avontuur met het exclusieve Nederlandse sportwagenmerk Spyker en de stopzetting van een Infiniti-vestiging in Zaventem (de enige van het luxemerk in ons land).
Na Brussel ook Antwerpen
Beerens groeide sinds 1994 uit tot de grootste concessiehouder van de Volkswagen-merken buiten Brussel: Beerens verkoopt in het Antwerpse zo’n 3.500 nieuwe auto’s per jaar. Overnemer D’Ieteren verkoopt echter in zijn Brusselse concessies alleen al ruim 10.000 wagens.
Dat de invoerder van VW, Audi, Seat, Skoda, Porsche, Bentley en Lamborghini zijn oog laat vallen op Beerens, hoeft trouwens niet te verwonderen. Het is een publiek geheim dat de invoerders graag de grootste concessies van het land om strategische redenen voor zich houden, al was het maar om zelf niet té afhankelijk te worden van één grote klant.