Waarom 2021 een rampjaar wordt voor de foodretail, wat het Gele Gevaar nu weer van plan is en wie zich de coolste bakker in da hood mag noemen? Dit alles, én een portie cultuur, in een krokant gebakken Filet Pur.
Bang afwachten
Was het met goeie moed of met frisse tegenzin dat u maandagochtend toch maar weer in pyjamabroek achter de laptop kroop voor de eerste Zoommeeting van 2021 met de collega’s? Graag wou ik u een jaar toewensen dat geheel volgens plan verloopt, maar de eerste voortekenen zijn bepaald niet gunstig. Het wordt in elk geval een uitdagend jaar voor de foodretailers, die immers voor de schier onmogelijke opdracht staan om de torenhoge recordcijfers van 2020 te kloppen. Niet te doen.
Goed, het eerste kwartaal zou dat vlotjes moeten lukken: de restaurants blijven nog wel even gesloten en het hamsteren begon vorig jaar pas op 12 maart. Maar vanaf Q2 zullen supermarktketens moeten rekenen op een flinke portie meeval: hardnekkige Britse en Zuid-Afrikaanse mutaties, inefficiënte vaccinstrategieën en falende politici, bijvoorbeeld. Alleen dat laatste lijkt een zekerheid. Bang afwachten, dus.
Geen taalkwestie
Restaurantje spelen, jaren was het zogenaamd dé te volgen weg in de foodretail. Blurring, het vervagen van de grenzen tussen retail en horeca, was de toonaangevende trend in de sector, zo ongeveer tot halverwege maart vorig jaar. Toen volgde de reality check. We spelen even geen restaurantje meer, zo besliste een virus. En hoe lang dat ‘even’ nog zal duren, daar hebben we het raden naar, vaccin of geen vaccin. Dat besef is nu ook doorgedrongen tot in Veghel, waar zich de hoofdzetel bevindt van Jumbo. 44 restaurants van La Place moeten de deur uit, wegens financiële strop. “We zijn toch vooral een retailer,” moest topman Ton van Veen toegeven.
Voor de rest gaat het meer dan prima met het Gele Gevaar: 15% omzetgroei voor de supermarkten, dat is beduidend beter dan de meeste sectorgenoten. 50% online groei ook, ondanks nog altijd geen Belgische webshop. Maar wel Jumbo-winkels in het verre West-Vlaanderen binnenkort. Ja, lef hebben ze wel. En geen beetje schrik van de taalbarrière, dat ook. Boodschap aan de concurrentie: smoet je kiet’n moar in!
Op dieet
Ervaringsdeskundige Boris Johnson levert niet enkel een welhaast wanhopige strijd tegen het coronavirus, maar ook tegen de coronakilo’s. Om de verleiding voor zichzelf en z’n landgenoten wat te temperen, heeft hij strenge beperkingen uitgevaardigd: het zal binnenkort gedaan zijn met ‘1+1 gratis’ promo’s op snoep, chips en frisdrank. Alles wat teveel vet, zout of suiker bevat, moet in de ban. Om uit te maken wélke producten concreet in lockdown gaan, nemen ze nog de tijd tot april 2022.
Ook op dieet: Nutella. De populaire pasta komt voortaan in kleinere potten. Om ons te helpen in het beperken van onze dagelijkse porties suiker en palmolie? Niet echt. De kosten zijn gestegen, en omdat noch consumenten, noch inkopers van supermarktketens applaudisseren voor prijsverhogingen, kiest Ferrero voor de beproefde tactiek van de “shrinkflation”. Minder voor hetzelfde geld, dus. Wel gek dat de porties in Frankrijk – waar de fabriek staat – niét verkleinen. Tiens.
Authenticiteit als marketingtruc
Afslanken is wat Unilever al een tijdje doet. Alle underperformers moeten er onverbiddelijk uit. Dat geldt dus ook voor Bertolli, een merk waaraan behalve de naam allang niks meer Italiaans is, voor alle duidelijkheid. Authenticiteit als marketingtruc. Een mooi gevalletje van ‘fake it till you make it’. Overnemer Enrico-Glasbest heeft wél mooie producten maar niets dat in de buurt komt van een merk, vandaar.
Of de Thaise streetfood bij Pitaya authentiek is, konden we nog niet gaan proeven. Lockdown of niet, de Franse keten ziet optimisme als een morele plicht en wil wel 30 restaurants in België, 35 in Nederland en 5 in Luxemburg openen. Antwerpen staat op de planning, dus binnenkort lukt een mystery shopping misschien wel. Evenmin hadden we al de kans om een kwaliteitscontrole uit te voeren bij New York Pizza, dat – over authenticiteit gesproken – helemaal niet uit New York komt maar wel uit Amsterdam, en dat nog dit jaar tien restaurants wil openen in Vlaanderen. Leuven kreeg de primeur.
Coole bakker
De coolste bakker in da hood is vanaf nu Jan Boone, die immers samen met onder andere Jay-Z en Rihanna investeert in een Amerikaans producent van gezonde koekjes. Lekkernijen zonder gluten, noten, zuivel, vis of soja, maar wél met bakken street credibility dus. Ook antiverspillingsapp Too Good to Go zoekt de Verdeelde Staten op na een geslaagde kapitaalronde die meer dan 25 miljoen euro opleverde.
Er duikt een collega op van de Nutri-Score: een coalitie van food-apps en webshops lanceert namelijk de eco-score, die de hele levenscyclus van een product in rekening neemt, van de productie over het transport tot de verpakking. In Frankrijk, weliswaar, maar daar ontstond die Nutri-Score ook, en die verovert nu toch maar mooi Europa. Even een wilde gok: de multinationals gaan eerst nog tegenpruttelen en slimme retailers zien zo’n label op hun huismerken wel zitten. Colruyt misschien? Jef legt in een interview nog eens haarfijn uit hoe belangrijk duurzaamheid als mindset wel is voor zijn winkel: “Geen bullshit!” Dat zei hij écht.
Nepvlees
Voor flink wat consumenten is januari de maand van de goede voornemens, al geven de meesten het al na twee weken op. Veganuary, de actie die mensen aanspoort om een maandje louter plantaardig te eten, is een grote hit in het VK, met meer dan een half miljoen aanmeldingen en onder meer een heuse veganistische beenhouwerij bij ASDA die er best wel strak uitziet. Onze Belgische foodretailers houden het bescheiden bij enkele promo’s op groenteburgers en sojadrinks.
Veel leuker is de video die de Duitse nepvleesfabrikant LikeMeat maakte met niemand minder dan Rammstein-frontman Till Lindemann. Zo ziet dus iemand er uit die een plantaardige burger met ketchup eet. En voor wie zich afvraagt waar dat filmpje eigenlijk op slààt: het is een tongue-in-cheek parodie op een quasi identieke scène met pop art icoon Andy Warhol. Die toen wél echt vlees at, aangezien er van een Impossible Whopper nog geen sprake was. Zo heeft u uw portie cultuur voor deze week ook weer gehad. Graag gedaan, en tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.