De markt voor maaltijdboxen boomt, met dank aan het coronavirus. Dat merkt ook Foodbag: de Belgische concurrent van HelloFresh ziet de omzet verdubbelen en wil doorgroeien in Wallonië.
Lokaal karakter
Maaltijddozenleverancier Foodbag zal dit jaar een omzet realiseren van 21 miljoen euro, een verdubbeling vergeleken met 2019. Bovendien is het bedrijf ook winstgevend. “We zijn in een jaar tijd drie jaar vooruit geschoten,” vertelt CEO Stéphane Ronse aan De Tijd. Doordat mensen thuis werken, zoeken ze een alternatief voor de lunch op het werk, en dan blijken maaltijdboxen een interessante optie: het concept helpt mensen tijd te besparen en laat ze nieuwe recepten ontdekken. Ook HelloFresh publiceerde dit jaar niet toevallig kwartaal na kwartaal recordcijfers.
Foodbag onderscheidt zich op de markt door sterk de nadruk te leggen op z’n lokale karakter: het bedrijf opteert zoveel mogelijk voor lokale partners en voor seizoensgebonden en biologische ingrediënten. Groeien wil de maaltijdenspecialist door nieuwe zakenmodellen te ontwikkelen: een aperopbox bijvoorbeeld, of bereide maaltijden voor op het werk. Bedrijven kunnen werknemers ook thuis verrassen met een lunch. Daarnaast zet Foodbag in op expansie in Wallonië.
Dat de markt voor maaltijdboxen na corona weer zal inzakken, vreest de CEO niet: “Ik ben ervan overtuigd dat we binnen tien jaar het grootste deel van onze voeding online zullen kopen”, zegt hij. “De klassieke supermarkt is toch een oubollig concept? Je moet er aanschuiven om te betalen, en je moet heen- en terugrijden.”
Foodbag fuseerde in 2019 met sectorgenoot Smartmat en is voor de helft in handen van Korys, de holding van de familie Colruyt.