Tussen kerst en Nieuwjaar blikken we traditiegetrouw terug: welke artikels op RetailDetail.be werden afgelopen jaar het meest gelezen? Dit overzicht geeft een aardig beeld van de gebeurtenissen in het waanzinnige retailjaar 2020. En nee, niet élk artikel ging over corona…
Records verpulverd
Alle records werden verpulverd afgelopen jaar: dat de mediaconsumptie sterk steeg tijdens de lockdown heeft ook RetailDetail ondervonden. Over het hele jaar bekeken ontving ons platform gemiddeld 450.000 unieke bezoekers per maand, een stijging met meer dan 80% vergeleken met 2019, dat ook al een sterk jaar was. De informatiehonger was dus bijzonder groot bij de retailprofessionals in de Benelux. Niet onlogisch: alle zekerheden werden immers onderuitgehaald.
Toch had het meest gelezen artikel van het afgelopen jaar niets met het coronavirus te maken, wel met de opgang van een populaire en internationaal succesvolle retailer.
Dit is de top twintig
1. Dat non-fooddiscounter Action in Frankrijk z’n grootste winkel ooit opende, volgens een nieuw concept, was enigszins verrassend het meest gelezen artikel van 2020.
2. Wél coronagerelateerd was het nieuws over de samenwerking tussen Delhaize en Colruyt, die tijdens de eerste lockdown de handen in elkaar sloegen om kosteloos boodschappen te leveren aan zorgpersoneel.
3. De wat warrige regeling over niet-essentieel assortiment tijdens de tweede lockdown, bezorgde retailers heel wat kopzorgen. We deden een poging om klaarheid te scheppen.
4. Pakjes uit China zullen volgend jaar flink duurder worden als gevolg van aangepaste regelgeving. Informatie die gretig werd gelezen en gedeeld.
5. De winnaars van de eerste lockdown waren de supermarkten, bleek al snel uit indrukwekkende cijfers.
6. De prognoses na het afkondigen van de eerste lockdown waren erg somber: “2020 kan wel eens het jaar van de faillissementen worden.”
7. Op 4 mei, één week voor de grote heropening, mochten de stoffenwinkels vervroegd weer open. Ava, specialist in papierwaren en decoratie, heropende ook, met materiaal voor mondmaskers, maar moest na één dag alweer dicht.
8. Eind oktober heropenden de Belgische winkels van Wibra met een opgefrist concept en hernieuwde groeiambities, na een turbulent jaar.
9. 2020 was ook een jaar waarin RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck zich liet opmerken met veel gelezen opiniestukken, zoals deze oproep voor een doordacht heropeningsplan.
10. Artikels over Lidl worden doorgaans goed gelezen, en dat gold zeker voor het nieuws dat de discounter onthult wie zijn huismerken produceert.
11. Heel Europa ging in maart op slot, maar niet overal even strikt: RetailDetail maakte een overzicht van de internationale maatregelen.
12. Bij het begin van de eerste lockdown toonde Colruyt Group zich krachtdadig: telewerken werd voor het eerst mogelijk, Collect&Go werd beperkt en er kwam een nieuwe procedure aan de kassa’s.
13. Omdat schoenketen vanHaren aanvankelijk niet communiceerde welke Brantano-winkels het overnam van FNG, ging de redactie zelf op onderzoek: dat leverde een exclusief lijstje op.
14. De teloorgang van FNG was één van de rode draden in 2020: er waren al snel een zevental overnamekandidaten.
15. Corona dwong retailers versneld richting online: zelfs Aldi ging overstag, met een ‘essentiële’ boodschappendienst voor risicogroepen in het VK.
16. Een gelekt rapport over de heropening van de winkels in fasen, begin mei, veroorzaakte ophef.
17. Intussen weten we hoe het verhaal afliep, maar in februari was er naast scepticisme nog enige hoop, toen Dirk Bron zich voorstelde als de redder van Blokker België met zijn ‘Amerikaanse’ formule Mega World.
18. We groeven diep in het frauduleuze FNG-verhaal, waar steeds meer lijken uit de kast vielen, tot grote verontwaardiging van veel collega-retailers.
19. Onnodig hamstergedrag tijdens de eerste lockdown noopte supermarkten ertoe om sommige basisproducten te rantsoeneren.
20. En ook het nieuws dat retailmedewerkers een coronabonus en opslag zouden krijgen, kon uiteraard op grote belangstelling rekenen.