H&M zag de omzet bij constante wisselkoersen in het vierde kwartaal met 10% dalen. Vooral in de laatste weken van het kwartaal, tijdens de piek van de tweede coronagolf, vielen de opbrengsten sterk terug.
Terug naar af
In het vierde kwartaal (periode van september tot en met november) boekte H&M een omzet van 52,5 miljard Zweedse kroon (5,15 miljard euro), tegenover 61,7 miljard Zweedse kroon (6,05 miljard euro) tijdens dezelfde periode vorig jaar.
De modegigant zei dat het sterke herstel dat zich in het derde kwartaal aftekende, zich gedurende het grootste deel van het vierde kwartaal had voortgezet, maar dat de verkoop vanaf eind oktober opnieuw verslapte. “Tussen 22 oktober en 30 november daalde de omzet met 22% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, omdat het herstel overging in een nieuwe vertraging als gevolg van de tweede golf van de pandemie”, aldus H&M in een persbericht.
Over het hele boekjaar realiseerde H&M een omzet van 187 miljard Zweedse kroon (18,3 miljard euro). Vorig jaar was dat nog 232,8 miljard Zweedse kroon (22,8 miljard euro). Vooral tijdens het tweede kwartaal, toen tal van verkooppunten werden gesloten als gevolg van de eerste coronagolf, deelde het op één na grootste modebedrijf ter wereld in de klappen. H&M publiceert zijn volledige jaarresultaten op 29 januari 2021.