Ietsje meer, ondanks crisis
In de week van 25 november tot 1 december vroeg ING de gebruikers van zijn Home Bank-website hoeveel zij spenderen aan speel- en snoepgoed voor de Sint. Van de 14.325 Belgen die de vraag beantwoordden, geeft 59% minder dan 50 euro uit per (klein)kind, 31% 50 tot 100 euro en 10% meer dan 100 euro.
In 2011 legde ING diezelfde vraag al eens voor, en toen bleken de respondenten iets minder geld uit te geven: 63% spendeerde toen minder dan 50 euro, terwijl slechts 26% tussen 50 en 100 euro uitgaf. Kortom, flink wat landgenoten hebben hun sinterklaasbudget een beetje opgetrokken.
Nochtans ligt “het consumenten- en het ondernemersvertrouwen vandaag niet veel hoger dan in 2011. Dit komt omdat we in 2010 en 2011 een verbetering van het vertrouwen hebben gekend in de veronderstelling dat de crisis van 2008 snel zou wegebben, maar achteraf gezien begon de eurocrisis toen pas. Die vertaalde zich in 2012 in een tweede recessie in de eurozone, wat woog op de economische vooruitzichten.”
Pas dit jaar bleek er weer beterschap en wellicht ligt daar de verklaring van de lichte stijging van het Sinterklaasbudget. Al houden de economen van ING wel een slag om de arm: “Als het economisch vertrouwen in 2014 blijft stijgen, zal onze poll van volgend jaar hierover uitsluitsel bieden“, klinkt het voorzichtig.