Coca-Cola European Partners (CCEP) wil tegen 2030 de uitstoot van zijn broeikasgassen met 30% verminderen. Daarnaast heeft het bedrijf de ambitie om tegen 2040 klimaatneutraal te worden doorheen zijn hele waardeketen.
Klimaatakkoord
De doelstelling van CCEP ligt in lijn met het Klimaatakkoord van Parijs om de temperatuurstijging op onze aarde te beperken tot 1,5°C. Concreet zal CCEP de uitstoot van broeikasgassen op alle vijf gebieden van zijn waardeketen reduceren: ingrediënten, verpakkingen, productie, transport en koeling. Toch ligt de focus vooral op productie, waarbij leveranciers hun eigen wetenschappelijke doelstellingen zullen stellen en 100% hernieuwbare elektriciteit gebruiken.
De komende drie jaar wordt zo’n 250 miljoen euro geïnvesteerd om de doelstelling te halen. Met het geld zal men onder meer verpakkingen verder verduurzamen en steeds meer gerecycleerde materialen gebruiken. Met een deel van de middelen zal CCEP ook projecten ondersteunen die uitstoot uit de atmosfeer halen. Dergelijke compensatie is alleen aangewezen daar waar de eigen uitstoot niet verder teruggedrongen kan worden.
“De wereld bevindt zich op een kritiek punt en we moeten allemaal onze rol spelen om de uitstoot terug te dringen, de wereldwijde temperatuurstijging te beperken tot 1,5°C en de toekomst van onze aarde te beschermen. Klimaatverandering mag dan groter zijn dan wij allemaal, we moeten elk onze verantwoordelijkheid opnemen. Daarom werkt CCEP aan een klimaatneutrale toekomst”, aldus Joe Franses, Vice-President Sustainability.