‘Springplank voor lokale merken’
Het partnerschap betekent voor een lokaal merk als ‘Mais il est où le soleil’ een enorme springplank, aangezien Zalando actief is in vijftien landen. “Bovendien kunnen we daarbij rekenen op hun logistieke kennis en professionele ondersteuning bij het uitwerken van het project”, laat Nicholas Weinberg van Vegotex International, nu eigenaar van het Belgische modemerk, optekenen.
Voor Zalando betekent het partnerprogramma dan weer een verbreding en een uitdieping van het aanbod. Het partnerprogramma van Zalando loopt nu al in zes landen: Duitsland, Nederland, Frankrijk, Oostenrijk, Italië en België. In Duitsland hebben al meer dan honderd aanbieders erop ingetekend. Volgens het bedrijf hebben intussen ook al meerdere Belgische merken hun interesse getoond.
‘Partners moeten ons niveau halen’
In ruil voor de aanbreng van klanten ontvangt Zalando een commissie. “We willen het programma verder ontwikkelen met merken en partners die bij ons assortiment passen en aan onze eisen voldoen. Ze moeten het serviceniveau van Zalando halen“, zegt country manager Marijn van Roij. Dat betekent onder meer dat ze gratis verzending en retour (binnen dertig dagen) moeten aanbieden.
Het partnerprogramma van Zalando is wel beperkt tot de categorieën kleding, schoenen, sport, accessoires en wonen. Artikelen uit andere segmenten kunnen niet via dat kanaal worden verkocht. Ook moeten de partners van Zalando al over een eigen webshop beschikken.