Ook nu blijft McDonald’s in België uitbreiden: in december komen er nog acht nieuwe restaurants bij. Al was het een moeilijk jaar: de omzetten daalden met minstens 20% per restaurant.
Take-away kan kassa’s niet vullen
McDonald’s blijft op de expansietour: ook al mogen ze niet open, behalve voor take-away of levering, in december gaan nog acht nieuwe vestigingen van start. Onder meer in Oostende en Lanaken komen er hamburgerrestaurants bij, goed voor in totaal 350 extra jobs. Dat vertelt Belgisch topman Stephan de Brouwer aan HLN.
Het was dit jaar nochtans allesbehalve evident voor de fastfoodketen. Wereldwijd zakte de omzet in het derde kwartaal slechts met 2%, maar in België werd McDonald’s veel harder getroffen. Zelfs de beste restaurants tekenden een omzetdaling van 20% op, terwijl sommige amper een vijfde van hun verkoopcijfer overhielden. Vooral in de grote steden is het “heel lastig” en vestigingen in shoppingcenters, zoals in Wijnegem en Bergen, zijn pas deze week heropend, omdat er “geen kat” was.
Afhaling (drive-in) en thuislevering (McDelivery) wisten een deel van de omzet te redden, maar ook dat ging niet van een leien dakje. In de eerste lockdown bleven de restaurants bijvoorbeeld lang dicht, omdat er een hele nieuwe procedure nodig was om coronaveilig en met sociale afstand in de keukens te werken. De groei via McDrive bleek bovendien “niet explosief”. McDelivery kende een snelle opmars, maar daar zijn de afstanden en leverpartners een beperking: “We beperken het tot een straal van tien minuten levertijd rond het restaurant om de kwaliteit te behouden.”
Wellicht niet break-even
McDonald’s België zal dit jaar wellicht zelfs niet break-even draaien, aldus De Brouwer, wegens veel minder klanten en veel hogere kosten: “In 2019 telden wij in België 52,5 miljoen bezoekers, maar nu zal dat aantal veel lager zijn.” Door de tijdelijke werkloosheidsregeling vielen de loonkosten gelukkig wel mee, want België is op dat vlak een duur land. Dat verklaart volgens de CEO waarom de hamburgers hier iets duurder zijn dan in de buurlanden. “Wij nemen hier minder marges op onze hamburgers dan in andere Europese landen waar ze goedkoper zijn”, klinkt het.
Toch koestert De Brouwer positieve vooruitzichten voor volgend jaar. De hamburgerketen komt dichter bij de honderd Belgische vestigingen en de laatste jaren stijgt het aantal klanten. De toegenomen concurrentie, met de komst van onder meer KFC, Burger King en gourmetburgerformules, zorgt alleen maar voor meer dynamiek in de markt. “Horeca zal relevanter worden dan ooit. Omdat mensen het zo missen.”