Door de enorme drukte heeft PostNL beslist om voorlopig zo’n 5% van de pakjes van webwinkels niet meer op te halen. Retailers bepalen zelf wel pakjes het dringendst zijn.
1,5 miljoen pakjes per dag
Niet alleen bpost heeft moeite om alle pakjes op tijd geleverd te krijgen, ook bij het PostNL kunnen ze de toestroom aan pakketten nog nauwelijks volgen. Gevolg is dat het Nederlandse bedrijf ongeveer 5% van de pakjes in de Benelux voorlopig niet meer ophaalt bij zijn klanten. “De webwinkels beslissen zelf welke pakjes prioriteit krijgen en we dus het eerst meenemen”, zegt woordvoerster Lies Florentie aan De Tijd.
Volgens PostNL is het dit jaar wel uitzonderlijk druk. “Deze periode is altijd al de drukste van het jaar, maar in andere jaren heb je enkele piekdagen. Dit jaar is elke dag een piekdag. We bezorgen meer dan 1,5 miljoen pakjes per dag”, aldus nog Florentie.
Frieten
In normale omstandigheden worden pakjes door het bedrijf de dag na ontvangst reeds afgeleverd. Door de drukte moeten sommige klanten nu wat meer geduld oefenen. “Het zet veel druk op onze organisatie en bezorgers, dus moeten we verzekeren dat iedereen blijft volhouden. We proberen onze medewerkers zo goed mogelijk te soigneren, bijvoorbeeld door ze na hun shift op frieten of pannenkoeken te trakteren.”
Onlangs verzocht bpost zijn eindklanten om een beperkt aantal pakjes zelf te gaan ophalen in een van de afhaalpunten. Het leverde het postbedrijf veel kritiek op. Na tussenkomst van minister van Overheidsbedrijven Petra De Sutter beloofde bpost om alle pakjes alsnog binnen 5 dagen thuis af te leveren.