Verschillende consumentenorganisaties, waaronder Test Aankoop, eisen in een groepsvordering 180 miljoen euro compensatie van Apple. De techreus zou zijn iPhone 6-modellen via software-updates bewust hebben vertraagd.
Software-updates
De groepsvordering wordt ingediend in België, Spanje, Italië en Portugal. Volgens Test Aankoop heeft Apple zich schuldig gemaakt aan de ‘geplande veroudering’ van diverse iPhone 6-modellen, om gebruikers ertoe aan te zetten een nieuw, moderner toestel te kopen. In 2017 lanceerde het Amerikaanse bedrijf software-updates voor de bewuste iPhones, waarna ze beduidend trager en minder performant werden. Bovendien werden de gebruikers hierover niet ingelicht, stelt de consumentenorganisatie.
“Als we aan geplande veroudering van producten denken, denken we vaak aan het gebruik van minderwaardige onderdelen of het herstel van een product onmogelijk maken om zo de consument te doen vernieuwen. Geplande veroudering kan echter ook softwarematig gebeuren, en dat is precies wat Apple gedaan heeft”, zegt Test Aankoop in een persbericht.
Gelijke behandeling
Apple verkocht in de vier genoemde landen tussen 2014 en 2020 ongeveer 3 miljoen toestellen van de iPhone 6. Per telefoon eisen de consumentenorganisaties 60 euro compensatie. Eerder dit jaar trokken Amerikaanse iPhonegebruikers al op eigen houtje naar de rechtbank om de praktijken van het elektronicabedrijf aan te klagen. Ze dwongen uiteindelijk een minnelijke schikking af en kregen 500 miljoen dollar (413 miljoen euro).
“Belgische consumenten verdienen even respectvol en gelijkwaardig te worden behandeld als Amerikaanse consumenten, en hebben dus recht op een compensatie“, verklaart Simon November, woordvoerder van Test Aankoop. De organisatie roept overigens iedereen, die een iPhone 6, 6 Plus, 6S of 6S Plus heeft (of had), op om de groepsvordering te steunen.