Lidl heeft een nieuwe winkel geopend aan de Kasteelstraat in Buggenhout. Voor de afbraak van het oude filiaal en de heropbouw werkte de retailer samen met een onderzoeksorganisatie voor duurzame ontwikkeling.
Circulair bouwen
Met de realisatie van het nieuwe filiaal zet Lidl de eerste stappen richting circulair bouwen. De supermarktketen ging daarvoor een samenwerking aan met cleantech-onderzoeksorganisatie VITO. Zo adviseerde VITO onder meer om de dakbedekking niet meer te verlijmen, maar mechanisch te bevestigen met schroeven. Het maakt de recyclage achteraf een stuk eenvoudiger.
“Door een grondige analyse te maken van de recyclagestromen bij de afbraak van bestaande winkels kunnen we Lidl adviseren in het beter recycleren van het bouwafval enerzijds en suggesties doen naar materiaalkeuze en bouwtechnieken van de nieuwe winkels anderzijds. Alleen zo kan de impact op het milieu naar nul gebracht worden, wat het doel moet zijn bij circulair bouwen”, zegt VITO-onderzoeker Jef Bergmans.
Lokale producten
De gloednieuwe winkel te Buggenhout heeft een oppervlakte van 1340 m² en is daarmee dubbel zo groot als de oude vestiging. Het assortiment bestaat uit ongeveer 1.900 producten, waarvan 90% van eigen merken. Verder is er veel aandacht voor lokale producten.
“We kopen onze groenten en fruit veelal rechtstreeks bij de telers, wat de versheid en kwaliteit ten goede komt. Zo is meer dan 50% van alle groenten en fruit Belgisch, bij melk en vlees is dat aandeel bijna 100%. Ook de meeste van onze kazen en andere zuivelproducten zijn Belgisch, en dat aandeel blijft groeien”, verklaart woordvoerster Isabelle Colbrandt.