Broertje voor Esprit
CEO José Manuel Martínez Gutiérrez liet in zijn kaarten kijken in de zondagseditie van de Frankfurter Allgemeine Zeitung. Daar kondigde hij aan dat Esprit een nieuw merk lanceert, “mogelijk al in de eerste helft van volgend jaar“.
Het merk zal iets jonger en ook wat goedkoper zijn dan Esprit (een beetje in de lijn van Esprits tweede merk edc). “We beginnen dat merk zoals een start-up, met enkele eigen winkels, zodat we de kosten onder controle houden. Dan testen we het concept uit in onze kernlanden: Duitsland, Oostenrijk en de Benelux”, zegt de Spanjaard die in september vorig jaar overkwam van bij Zara-moeder Inditex om het noodlijdende Esprit er opnieuw bovenop te helpen.
“Binnenkort” aanknopen met winst
In 2008 was Esprit wereldwijd nog de vierde grootste modespeler, na Gap, H&M en Zara. Sindsdien ging de omzet er met een vijfde op achteruit en zakte het aandeel tot een historisch dieptepunt. “Een dramatische ontwikkeling”, zegt de CEO, “vooral omdat de kosten in diezelfde periode met een vijfde gestegen zijn.” In maart moest de groep voor het eerst in twintig jaar een verlies bekendmaken na een zoveelste omzetdaling.
“Het is onze taak om die trend te keren. De recentste kwartaalresultaten laten alvast een lichte koerscorrectie zien“, klinkt José Manuel Martínez Gutiérrez hoopvol. In de eerste jaarhelft daalde de omzet nog met 5,1%, maar in de tweede helft van het boekjaar hoopt Esprit de daling te beperken tot 1,6%.
De volgende stap is dan groeien: “wellicht binnen twee à drie jaar”, aldus de topman, die ervan overtuigd is dat hij die tijd ook zal krijgen: “Financieel gesproken, zeker. We hebben onze kosten intussen onder controle en beschikken na een kapitaalverhoging over voldoende middelen om Esprit weer succesvol te maken. Ik reken erop dat we binnenkort – wellicht zelfs al volgend jaar – geen verlies meer maken. Vorig jaar zag dat er nog helemaal anders uit.”