Concessiehouder niet voor het hoofd stoten
Vanaf vandaag kunnen Mercedes-klanten in Duitsland vier voorgeconfigureerde modellen via internet bestellen: een A-klasse, een B-klasse, een CLA en een CLS. Voor de korting moet de klant het niet doen, want de prijzen zijn dezelfde als bij de concessiehouders. Met dit initiatief treedt Mercedes in de sporen van grote concurrent BMW, die zijn elektrische i3 ook al via het internet verkoopt.
Dat er Mercedes veel aan gelegen is om de concessiehouders niet al te veel tegen zich in het harnas te jagen, bewijst het feit dat de op internet gekochte wagens ook via de concessiehouder geleverd zullen worden. Daimler gaat wel zijn aanwezigheid in de Duitse binnensteden ook uitbreiden via pop-upwinkels.
De plannen van Daimler passen in de strategie van het concern om tegen 2020 opnieuw de Duitse nummer 1 te worden, vóór Audi en BMW. Daimler voorspelt dit jaar 1,4 miljoen auto’s te verkopen en wil in 2015 de kaap van de 1,6 miljoen auto’s ronden. Daimler benadrukt wel dat de onlineverkoop een proefproject is en dat nog niet bepaald is hoe lang de test zal lopen.