Shoppers geven minder uit
Tussen donderdagochtend en zondagavond trokken nochtans meer mensen de straat op dan vorig jaar: in totaal werden zowat 141 miljoen kopende Amerikanen geteld, 1,2% meer dan in 2012. Vooral de 18- tot 34-jarigen gingen op koopjacht: van hen klikten drie op de vier het voorbije weekend de portemonnee open.
Hun uitgaven lagen gemiddeld echter lager dan vorig jaar, met 407,02 dollar (300 euro) in plaats van 423,55 dollar (313 euro), blijkt uit een peiling van de National Retail Federation (NRF). Voorzitter Matthew Shay van NRF schrijft de lagere bestedingen toe aan het moeilijke macro-economische klimaat en aan de late Thanksgiving, waardoor handelaars al sinds half november met kortingen uitpakken en al heel wat mensen goederen insloegen.
E-commerce haalt nieuw record
Ook op het internet was het erg druk: volgens Adobe Systems werd op Thanksgiving voor 1,06 miljard dollar (780 miljoen euro) online gekocht (+ 18%) en op Black Friday zelfs voor 1,93 miljard dollar (1,43 miljard euro, + 39%). Het marktonderzoeksbureau comScore hield het op 766 miljoen dollar (565,90 miljoen euro, + 21%) voor Thanksgiving en 1,2 miljard dollar (890 miljoen euro, + 15%) voor de daaropvolgende vrijdag.
De NRF houdt het erop dat zowat 59 miljoen mensen het afgelopen weekend online hebben gewinkeld. Zij gaven daarbij gemiddeld 177,67 dollar (131 euro) per persoon uit, wat al 43,7% van hun totale budget voor die dagen was. Vorig jaar bleef de teller nog staan op 40,7%.
Thanksgiving is een van de belangrijkste koopperiodes van het jaar in de VS. Het weekend markeert de start van de eindejaarsverkopen. Voor de hele feestperiode verwacht de NRF een omzet van 602,1 miljard dollar of 445 miljard euro, wat 3,9% meer zal zijn dan vorig jaar. Het gemiddeld bedrag per consument zal nochtans 2% lager uitkomen op 737,95 dollar of 545 euro.