Afsplitsing wegens andere focus
Fnac was een van de bedrijven die de groep Kering, het oude PPR, kwijt wou om zich te kunnen focussen op de luxesector. De keten had bovendien de overgang naar de digitale economie grotendeels gemist, waardoor ze haar verkoop van boeken en muziek zag kelderen en zwaar in de problemen kwam.
Om Fnac uit de groep te halen, kreeg het bedrijf in juni een aparte beursnotering. Tegelijk werd een grondige bijsturing uitgetekend, waarbij het assortiment werd aangevuld met speelgoed en met kleine huishoudtoestellen. In een interview met i-Télé toonde algemeen directeur Alexandre Bompard zich tevreden: “Een jaar geleden zei men dat het onmogelijk was dat Fnac een goede rit zou rijden op de beurs, vandaag staan we boven de introductiekoers van juni.”
Negatieve trend nog niet gekeerd
Het neemt niet weg dat Fnac de negatieve trend nog niet heeft kunnen ombuigen: in het derde kwartaal zakte de omzet van het concern met 5,9% tot 844 miljoen euro. In Frankrijk, de belangrijkste markt van de groep, was dat 4,7%. De concurrentie ging echter nog sterker achteruit, waardoor Fnac toch aan marktaandeel won.
Intussen werkt de keten verder aan een uitbouw van een franchise-deel binnen haar winkelnetwerk. Eind september had ze al 19 van dergelijke zaken op een totaal van 174 verkooppunten.