Uit de eerste ‘pakjesbarometer’ van technologiebedrijf Bringme blijkt dat de Belgen dit jaar gemiddeld 62% meer pakjes besteld hebben. Mogelijk is dat zelfs een onderschatting.
Corona-effect
Dat er jaar na jaar meer pakjes verstuurd worden, is algemeen geweten. Door de coronacrisis heeft de e-commerce dit jaar natuurlijk nog een extra boost gekregen. Bringme plakt nu ook cijfers op die toename. Het Leuvense technolgiebedrijf baseert zich daarvoor op het eigen netwerk van pakjesboxen, die staan opgesteld in meer dan 1.500 bedrijven en gebouwen. Ze zijn bovendien toegankelijk voor de postoperatoren en alle koeriers in België, wat Bringme enig zicht geeft op de evolutie van de pakjesleveringen in België.
Uit de gegevens van Bringme blijkt dat het aantal geleverde pakjes dit jaar voorlopig 62% hoger ligt dan vorig jaar. De grootste toename werd opgetekend tijdens de maand april in volle lockdown: toen steeg het aantal geleverde pakjes met liefst 134% tegenover dezelfde periode een jaar eerder. “Het is erg opvallend dat we een heel jaar lang – in elke maand afzonderlijk – een stijging in aantal pakjes optekenen in vergelijking met vorig jaar. Onze cijfers tonen daarom aan: er is geen weg terug voor de e-commerce”, zegt CEO Jo Vandebergh. “De beduidend kleinere toename in het aantal bestelde en geleverde pakjes in de afgelopen twee maanden is voor een groot deel te verklaren omdat de cijfers van vorige herfst al hoog lagen.”
Hoe betrouwbaar de cijfers van de nieuwe pakjesbarometer precies zijn, is moelijk in te schatten. Het bedrijf baseert zich immers uitsluitend op de leveringen via de eigen boxen en heeft geen info over het aantal pakjes dat thuis wordt bezorgd. Met de gedachte in het achterhoofd dat veel mensen nu thuis werken, is het best mogelijk dat meer mensen kiezen voor thuislevering. Dat zou betekenen dat de gerapporteerde cijfers de werkelijke toename onderschatten.