“90% van de gezinnen koopt bij AH”
Het verhaal van hoe Albert Heijn besloot naar België te komen, is voldoende bekend: de Nederlandse marktleider zag zijn marktaandeel op de thuismarkt boven de 30% groeien, en stelde zich de vraag waar het in de toekomst dan nog zijn groei zou kunnen halen. Toen kwam Vlaanderen in het vizier, want “ze lezen er ook Nederlands – of ze het spreken is nog wat anders”, snel gevolgd door Noordrijn-Westfalen.
Dat de markt in Nederland stilaan een verzadigingspunt bereikt, blijkt ook uit enkele cijfers die Van der Laan meedeelde: 90% van de Nederlandse gezinnen koopt bij Albert Heijn en de warenhuisketen heeft er vandaag zo’n 900 winkels, waarvan 255 in franchise. Weldra komen er daar nog 43 bij, van zodra de transformatie van alle overgenomen Jumbo’s tot AH-winkels is afgerond.
Omzet per vierkante meter belangrijkst
Volgens de topman is de grote sterkte van Albert Heijn de omzet die het per vierkante meter haalt. “Een AH-supermarkt telt gemiddeld 16.000 à 17.000 artikelen op vaak beperkte oppervlaktes. De rotatie is heel hoog en we kunnen ontzéttend snel ‘replenishen’. Op dat vlak zijn we wellicht zelfs wereldrecordhouder”, meende hij. 65% van de omzet bestaat overigens uit de eigen huismerken, liet de CEO trots weten.
Als groeipolen ziet Albert Heijn op de thuismarkt het kleinere ‘AH to go’-formaat en ook de online markt. Zo beklemtoonde de topman dat de (wederzijdse) integratie tussen Bol.com en Albert Heijn nog volop aan de gang is – zoals ook het kersverse proefproject met een virtueel boekenrek in AH-winkels bewijst – en dat de afhaalpunten voor online bestelde boodschappen veel succes kennen. Het afhaalpunt in Tilburg zou bijvoorbeeld een weekomzet van 70.000 tot 80.000 euro realiseren.
“Mooi op koers in België”
In België ligt Albert Heijn ondertussen naar eigen zeggen op koers. Het vooropgestelde doel om tegen 2016 minstens vijftig winkelpunten in het land te hebben, zal volgens de topman zeker bereikt worden. Recent werd ook al de kaap van duizend medewerkers gerond: zij worden per winkelpunt overigens geselecteerd om de “diversiteit in de buurt” te representeren.
Albert Heijn maakt zich ook sterk zijn medewerkers op te leiden om meer persoonlijke service in het Belgische supermarktlandschap binnen te brengen: “In Nederland stappen medewerkers veel sneller op de klant af, dat proberen we er ook hier in te brengen.”
Ook het concept van supermarkten zonder parkeergelegenheid probeert Albert Heijn naar eigen zeggen bij de Belgen te introduceren. Als succesvoorbeeld haalt Sander Van der Laan de AH-supermarkt op het Antwerpse Kiel aan: “Op een oppervlakte van amper 700m² komen daar zo’n 1200 klanten per dag over de vloer, goed voor een gemiddeld kasticket van 10 euro.”