“Doornik is bijna Frankrijk”
La Pataterie telt bij onze zuiderburen liefst 173 vestigingen, die de eerste helft van dit jaar zo’n 4,7 miljoen klanten op hun wenken bedienden. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat de nieuwe vestiging in Doornik voortbouwt op de succesfactoren van La Pataterie in zijn thuisland: genereuze borden tegen betaalbare prijzen (7 gerechten van net geen 7 euro), gezelligheid en kwaliteit met als basisingrediënt de patat.
“Deze opening bij onze Belgische vrienden vormt een nieuwe – symbolische – mijlpaal in de internationale uitbouw van onze keten, al leggen we daarbij wel de nodige voorzichtigheid en bescheidenheid aan de dag”, zegt algemeen directeur Alexandre Maizoué. Zo zal de kaart, die overigens tweemaal per jaar wijzigt, toch ietwat aangepast worden aan de lokale smaak.
“Frankrijk blijft prioriteit”
La Pataterie wil tegen 2017 een kleine 300 vestigingen tellen. Hoeveel restaurants de groep in ons land ambieert, wil de topman niet kwijt: “De prioriteit gaat naar de groei en de verankering van ons concept op de Franse markt”, zegt Maizoué, “maar als het wat meezit, kunnen we de internationale groei aanzwengelen en wachten er ons buitengewone perspectieven.”
Tijdens de eerste helft van 2012 realiseerde de restaurantketen een omzet van 76,04 miljoen euro, een groei met 22% tegenover dezelfde zes maanden van 2012. De omzetgroei is wel te danken aan de opening van elf nieuwe restaurants, die de teruglopende bezoekersfrequentie (-12%) meer dan compenseerden.