Webwinkeliers die experimenteren met offline
Hoewel de leegstand in Kapellen naar eigen zeggen niet echt problematisch was – “er was geen zone met drie winkels naast elkaar die leegstonden, waardoor consumenten hun tocht langs de verkooppunten zouden onderbreken” – besloot de gemeente toch een extra inspanning te leveren voor de feestdagen.
Een gerichte aanpak met focus op de eindejaarsperiode zorgde al voor de aanmelding van zeven pop-upwinkels, vooral om bedrijven die al via het web verkopen en die eens de formule met een fysieke winkel willen uitproberen. “Velen vinden het belangrijk om fysiek contact met de klant te hebben en hun feedback te horen. Het betreft dan ook meestal handelaars die nog niet zo lang bezig zijn”, zegt Dries Vanneste van de firma Entrakt, die het invullen van de leegstand begeleidt.
“Ook voordelen voor eigenaars”
De pop-upformule heeft ook voordelen voor de eigenaars van de winkelpanden, stelt het gemeentebestuur. Door achtereenvolgens tijdelijke invullingen toe te laten, blijft de ruimte permanent ingevuld en wordt verloedering en vandalisme tegengegaan. Bovendien worden de leegstaande winkels in een positief daglicht gesteld en aantrekkelijk gemaakt voor nieuwe huurders, kopers of investeerders.
Stockverkopen probeert het project wel te vermijden: “Vaak gaat dit niet verder dan bestellen uit kartonnen dozen en dat komt de winkelbeleving niet meteen ten goede. Op andere plaatsen zou dit wel kunnen.”
Een aantal pop-upwinkels heeft trouwens meteen een contract voor vier of zes maanden getekend. Dat verhoogt de kans dat ze op termijn overstappen op een permanente winkel, wat het uiteindelijke doel is. Op langere termijn blijft het immers de bedoeling te zoeken naar een invulling van de panden met winkels die complementair zijn aan het bestaande aanbod.