Jullie zeggen allebei meteen “geen praters” te zijn. Jullie voelen zich meer op het gemak achter de schermen?
Bart Claes: “Ja toch wel. Ik ben alvast iemand die liever dingen doet dan erover te praten. Geef mij maar een vergadering, zet me in het werkveld, daar voel ik me als een vis in het water. In de schijnwerpers of in de media voel ik me veel minder thuis. Als het aan mij lag, bleef ik nog veel meer op de achtergrond.
Toch is het belangrijk om als retailbedrijf af en toe naar buiten te komen, vooral voor zowel huidige als toekomstige medewerkers. Bovendien probeer ik ook als familiaal ondernemer andere familiale ondernemers te steunen en hopelijk te inspireren. We hebben in België echt wel nood aan meer ondernemerschap.”
Hoe voelen jullie je dan bij het krijgen van zo’n awards?
Ann Claes: “Het is superleuk als je door de consumenten verkozen wordt als beste winkelketen. Daar doe je het tenslotte voor: de appreciatie van de klant. Het leukste moment is altijd als je iemand met een aankoop ziet buitengaan uit je winkel of als je iemand tegenkomt die iets uit je winkel aanheeft. Ook de waardering door collega’s is echter een fijne bevestiging.”
Wat zijn de verdere ambities van JBC?
A.C.: “Onze ambitie is om steeds creatief te zijn en kritisch te blijven kijken naar onszelf. Dat is immers wat je nodig hebt om te kunnen blijven evolueren. Aangezien wij zelf ons aanbod ontwerpen, is het ook belangrijk vernieuwend te blijven in onze collecties. Daarom halen we er graag grote, getalenteerde namen bij, of dat nu Walter Van Beirendonck of Jani is. Het is een ideale manier om ons steeds weer te onderscheiden van de concurrentie.”
B.C.: “We willen steeds de grenzen verleggen. We willen zover mogelijk gaan met JBC, en dat brengt ons nu ook over de landsgrenzen heen. Het betekent niet dat we avonturiers zijn die zomaar de grenzen opzoeken, maar we zijn met JBC wel ambitieus en we denken dat er nog heel wat potentieel is, zowel in binnen- als buitenland.
Vandaar overigens ook de overname van Mayerline: we zien die expansie niet enkel in het uitvoeren van onze huidige formule naar het buitenland, ook op eigen bodem kunnen we in de breedte nog uitbreiden, voelen we.”
JBC waagt nu als Belgische retailer de sprong naar Duitsland, een stap die maar weinigen jullie voorgedaan. Wat zijn jullie voorbeelden in de retailwereld?
B.C.: “Dat zijn er veel. Ik heb bijvoorbeeld veel respect voor modegroepen als Inditex en H&M. Hoe zij wereldwijd zo’n sterk netwerk en zo’n gereputeerd merk hebben kunnen uitbouwen, daar heb ik toch wel bewondering voor. Ook hoe ze dat logistiek allemaal voor mekaar krijgen, de snelheid waarmee ze de ene collectie na de andere van op de ontwerptafel tot in de winkels krijgen, … Daar kijk ik wel naar op.
Al is er geen sprake van dat wij hen daarin zouden kopiëren. We moeten het op onze manier doen en blijven doen, dat vinden we erg belangrijk. Het is gewoon interessant om rond te kijken naar wat anderen doen en om inspiratie op te doen.”