Er zijn foodretailers die de supermarkt willen vervangen door futuristische technologie, er zijn er die gewoon alle concurrenten willen kapotmaken, en er is er eentje begaan met onze gezondheid. Maar dan ook weer niet té. We fileren alweer de foodweek!
De overbodige supermarkt
Zeg niet langer ‘supermarkt’, maar zeg liever ‘foodtechbedrijf’: dat vraagt Marit van Egmond, topvrouw van Albert Heijn en blijkbaar futurist in bijberoep. De winkel moet op de schop, en de klant moet maar zien te volgen, vindt ze. Kassa’s? Die zijn zo 2020. “Waarom zouden we vasthouden aan een lopende band met een medewerker aan het einde?” Cash geld? Een reliek uit de middeleeuwen. Zelfscankassa’s? Compleet overbodig. In de toekomst verloopt alles volautomatisch. Nog even, en de foodretailer zal in staat zijn om onze gedachten te lezen. Geen boodschappenlijstje meer nodig.
Je moet er niet aan denken. Of klanten daar klaar voor zijn? Niet flauw doen, vindt van Egmond. Als mensen in staat zijn om foto’s van hun kleinkinderen te delen op feestboek en hun bankzaken te regelen met de tablet, dan zal digitaal winkelen ook wel lukken, zeker? We zullen zien. Alleszins zet Appie nieuwe stappen met het bezorgen van de boodschappen: ook Mechelen en de Rupelstreek moeten nu voor de bijl. Alle bestelslots zitten elke dag vol, vernemen we. Straks maakt de supermarkt zichzelf overbodig. En anders doet Mealhero het wel: die startup wil HelloFresh het vuur aan de schenen leggen met een slimme diepvriesvariant en krijgt 2,5 miljoen euro om Europa te veroveren. Bonne chance!
Een heldere oproep
Rivaal Jumbo zit nog niet op dezelfde lijn: die Belgische webshop laat op zich wachten, maar er opende wél weer een nieuwe winkel. Nummer zes, in Ranst, op de plek waar ooit de allereerste Vlaamse zelfstandige supermarkt pionierde. Tja, elke supermarktketen begon ooit met één winkel. Sommige ondernemers vinden dat allang genoeg, anderen zijn nooit tevreden. Zo gaat dat. En Frits van Eerd is van de tweede soort. Vandaar dat ik vanwege zijn Senior Acquisiteur vastgoed België (die voor een niet bekende transfersom werd overgekocht van Carrefour) een vriendelijk mailtje mocht ontvangen met een heldere oproep: “Wij zoeken locaties!”
Meer bepaald winkelpanden tussen 1500 en 2500 vierkante meter, bouwterreinen tussen 5000 en 7000 vierkante meter of stadslocaties van zowat 1000 vierkante meter (voor Jumbo City). “Wij zijn zeer snelle beslissers en betalen meer dan marktconforme prijzen,” stond er. Twijfel maar niet: ook al blijven ze dit jaar steken op een schamele acht, die honderd gele winkels gaan er komen, hoe dan ook. Spoiler alert: ze hebben onder andere hun oog laten vallen op een voormalige carwash in Lede (met enkel Delhaize, Bon’Ap, Carrefour, Colruyt, Renmans en Aldi in de gemeente is de bevolking daar immers karig bedeeld) én op het oude Colruytpand in Zonhoven, waar Albert Heijn, AD Delhaize, Lidl, Alvo, Spar, Aldi én een nieuwe Colruyt elkaar al aan het kapotmaken zijn. Ambiance!
Niet-essentiële heisa
De sfeer zat er ook goed in toen de nieuwe folder van Aldi in de bus viel, begin deze week. Plots regende het verontwaardigde reacties op de asociale media, voornamelijk vanuit West-Vlaanderen en de Brusselse rand, blijkbaar. Wat wil het geval? Het was een twéétalige folder, en dat namen sommige Vlamingen op als een persoonlijke belediging. Het was nochtans allemaal de schuld van dat coronavirus, zo blijkt: de discounter moest snelsnel alle niet-essentiële promoties schrappen, goed voor de helft van de pagina’s in de folder. Daarom werden de Vlaamse en Franstalige folders uitzonderlijk gebundeld. “Het was niet de bedoeling om klanten te schofferen,” reageerde Aldi. Protesteren die lichtgeraakte mensen eigenlijk ook tegen de meertalige verpakkingen in de rekken?
Aandachtige shoppers hadden het allang in de mot, maar in elk geval is het nu ook wetenschappelijk bewezen: voeding is door dat virus belachelijk duur geworden. Voor één keer beweert niet Test-Aankoop dat, maar wél twee economen van de Nationale Bank van België. Na diepgaand onderzoek, nog wel. De inflatie werd tot nu toe onderschat omdat de inspecteurs van de FOD Economie geen winkels meer durven bezoeken om de prijzen op te meten. Van data scrapen hebben ze daar nog nooit gehoord. Tja.
Soja en zeewier
Het valt overigens te vrezen dat ons eten niet gauw goedkoper zal worden. Wel in tegendeel: de grote multinationals investeren namelijk volop in nieuwe, hoogtechnologisch bereide plantaardige alternatieven voor vertrouwde dierlijke producten en dat kost nu eenmaal een duit. Niet per se gezonder, wel beter voor de planeet. Filet pur van soja en zeewier, mayonaise zonder eieren, ijsjes van kokosolie, erwtenproteïne en véél suiker: bij Unilever zijn ze helemaal klaar voor de revolutie. Nu wij nog.
Als er aan de ellende dan toch geen einde komt, dan kunnen we maar beter elke kans aangrijpen om het glas te heffen. Drinken om te vergeten dat we drinken om te vergeten: le beaujolais nouveau est arrivé bij onze zuiderburen, gisteren, en in onze supermarkten gaan de champagnehuizen hun edele bubbels zo goed als gratis weggeven omdat ze er in de horeca niet van af geraken. Die flessen zijn namelijk niet onbeperkt houdbaar en er dreigt plaatsgebrek in de kelders van Reims. Grote opruiming, dus: we gaan ongeziene promoties tegemoet. Gezondheid!
Broccoli en luiers
Wat ligt er straks bij u onder de kerstboom? Een halve pompoen, een stronk broccoli en twee wortelen? Als het van Delhaize afhangt wél, afgaande op dat vertederende kerstfilmpje waarin een tiener zonder enig respect voor de coronamaatregelen (zo kennen we ze wel) de groentafdeling van de supermarkt plundert om er geschenkjes voor oma te scoren. Want gezondheid is het mooiste cadeau. Knap, hoor. Nog nét geen John Lewis-niveau, maar ja, je vergelijkt ook de budgetten van Anderlecht niet met die van Chelsea.
Goed bezig, zou ik dus bijna zeggen, ware het niet dat die gepersonaliseerde e-deals van de retailer duidelijk nog niet op punt staan. Deze week kreeg ik in de app een aanbieding voor luiers. Ik verzin geen komma: 450 SuperPlus punten als ik twee pakken Pampers luiers of luierbroekjes zou kopen. Met alle respect, Delhaize: ik ben inderdaad geen dertig meer, maar zo oud dat ik weer luiers zou nodig hebben, ben ik gelukkig nog lang niet. En dat horen jullie te weten, met jullie datakennis en al. Hoe moeilijk kan het zijn? Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.