Nog altijd groter dan e-commerce
De voorbije tien jaar is de omzet van de franchisesector bij onze zuiderburen gestegen met 21%,volgens de tiende franchise-enquête van de Franse Franchise Federatie en Banque Populaire. Met een omzet van 50,7 miljard euro doet de franchisesector nog altijd beter dan de Franse e-commerce die, volgens cijfers van sectorfederatie Fevad, dit jaar net geen 50 miljard euro zal halen.
De franchisesector kende in die tien jaar dan ook een sterke groei van zowel het aantal formules als het aantal franchisenemers. Zo is het aantal franchisenetwerken bijna verdubbeld (+98%), terwijl ook het aantal verkooppunten met 77% omhoog ging: van 36.773 naar meer da 65.000.
Een daar zal het volgens de enquête niet bij blijven, want 93% van de franchisegevers ziet de toekomst positief tegemoet. Liefst 4 op de 10 stellen de komende twaalf maanden de opening van minstens tien nieuwe verkooppunten in het vooruitzicht. Koesteren 3 op de 10 groeiplannen buiten Frankrijk binnen de twee jaar.
Het beste van twee werelden
Toch is de sector niet blind voor de opkomst van e-commerce. Meer zelfs: de franchiseformules zijn volop bezig om de sterke punten van e-commerce te integreren in hun eigen businessmodel, teneinde ‘het beste van twee werelden’ te garanderen, zo blijkt uit de cijfers:
• 97 % doet aan geolocalisatie voor zijn verkooppunten;
• 76 % integreert sociale media in zijn communicatiemix;
• 43% doet aan multichannel (+6% tegenover 2012): 91% via webshops, 34% via een app voor smartphones;
• 87% is ook bezig met ‘Web to Store’-technieken om consumenten naar de fysieke winkels te lokken.