Ook in België raakt Black Friday goed ingeburgerd: het koopjesevenement wordt dé aanloop richting Sinterklaas en kerst. Dit jaar nog meer dan anders, met dank aan het coronavirus… Zijn retailers er klaar voor?
Jongeren zijn fan
De komende editie van het promotiefestival Black Friday, op 27 november, wordt de grootste ooit in België, blijkt uit onderzoek van iVox in opdracht van shoppingplatform Klarna. 59% van de Belgen die wel eens online shoppen, plant een Black Friday of Cyber Monday aankoop, en 35% geeft aan dat ze dit jaar meer zullen kopen als gevolg van de lockdown. Vooral jongeren zijn fan: 79% van de millennials hoopt op een goeie deal. De meeste populaire categorieën zijn elektronica (28%), kledij (27%), beauty (23%) en huishoudelijke apparaten (20%). Eindejaarscadeaus zijn gevraagd.
De cijfers wijzen erop dat het “geïmporteerde” koopjesevenement ook op de Belgische markt goed ingeburgerd is. “Black Friday is geen nieuw fenomeen meer uit het buitenland: het is geland. Het is de aanloop richting Sinterklaas en kerst. Dat is opvallend: ik had echt verwacht dat minder Belgen Black Friday kenden, maar het blijkt van wel. Alleen weten ze niet altijd precies wanneer het plaatsvindt,” zegt Wilko Klaassen, Klarna-directeur voor België en Nederland. “Het verschil met de buurlanden is eigenlijk niet zo groot. We zien wel dat de Belg wat doelgerichter koopt, rationeler. Belgen bereiden zich goed voor, ze oriënteren zich vooraf.” 67% van de millennials weet al exact wat ze willen kopen en gaat voor die producten zeer doelgericht op zoek naar de beste prijs.
Urgentie creëren
Black Friday draait om goede deals. Belgen zijn gevoeliger voor ‘tweede gratis’. Ook een vaste basiskorting, ‘tweede aan halve prijs’ of een stapelkorting op meerdere producten zijn winnende formules. Belangrijk is wel om een zekere urgentie te creëren, zegt Klaassen: “Op is op, te laat is te laat. De doelgerichte Belg moet op tijd zijn. Dus als de aanbieding ingaat om één minuut na middernacht, dan moet je er als shopper wel staan.” Veel retailers rekken het evenement nu wel over een volledige week, van woensdag tot woensdag, maar op de sterkste individuele aanbiedingen staat dus best een deadline.
Recent riepen retailmedewerkers op om Black Friday gezien de coronamaatregelen in mineur te vieren of zelfs helemaal af te schaffen, maar van enig voorbehoud of negativiteit bij de consument is in het onderzoek geen sprake. Wel zal het festival een logistiek huzarenstukje worden. “Het plaatsen van de orders, dat kunnen de meeste webshops wel aan. Het eigen warehouse gaat meestal ook wel goed. Maar het leveren door de post of de pakjesdienst, daarover hebben de retailers geen controle. De posterijen krijgen het zwaar en kondigen nu al vertragingen aan. De stoomboot uit China komt mogelijk te laat…”
Onderscheidend vermogen
Aangezien door de coronacrisis de koopjes dit jaar hoofdzakelijk online zullen plaatsvinden, doen retailer er goed aan om shoppers te helpen in dat voortraject. “Investeer in de shopperbeleving,” adviseert Klaassen. “Dan gaat het om simpele dingen: zorg dat er goeie teksten staan, goeie foto’s, reviews, een eigen verhaal… Dat helpt allemaal. Kopieer niet gewoon de tekst van de fabrikant maar positioneer jezelf als een expert, die weet waarover hij het heeft. Onderscheidend vermogen wordt belangrijker. Als ze overal hetzelfde verhaal te zien krijgen, kopen Belgen wel over de grens.”
Onzekerheid wegnamen is een andere prioriteit. “Het feit dat je online het product niet kan zien, voelen of passen alvorens te betalen, dat staat bij de Belg veruit op de eerste plaats. In Nederland, waar mensen misschien meer gewend zijn om online te shoppen, is dat een stuk minder. In Nederland is het retourbeleid ook wel wat handiger, in België is dat lastiger. Consumenten willen meer zekerheid. Dat is een drempel. Dan is onze formule van achteraf betalen een oplossing: je haalt een onzekerheid weg.”
De populairste deals