Drukte en slecht weer vermijden
“De voorbije jaren hield de winter lelijk huis tijdens een aantal koopzondagen in december. Een aantal consumenten speelt daarom liever op veilig en doet die aankopen nu al, net als de mensen die niets moeten weten van de kerstdrukte en -sfeer”, geeft NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws aan.
Bij de 178 handelaars die het NSZ ondervroeg zei 75 procent dat ze geen verschil opmerkten ten opzichte van vorig jaar. 23 procent zegt nu al meer te verkopen dan vorig jaar in deze periode. Er is dus sprake van een lichte stijging, al wordt de grote toeloop nog steeds verwacht tijdens de drie koopzondagen in december.
Verwacht wordt dat de verkoop losbarst na het vertrek van Sinterklaas richting Spanje. Pas vanaf dan mogen promoties gelinkt worden aan de fysieke aanwezigheid van de Kerstman, althans volgens de niet-bindende gedragscode van de Raad voor Gebruik over de duur van reclamecampagnes die voorafgaan aan Sinterklaas en Kerstmis.