Het is de omgekeerde wereld: niet de retailers maar de fabrikanten gooien met kortingen voor champagne. Door de coronacrisis is er een overschot van liefst 100 miljoen flessen, goed voor een derde van de productie.
Geen bubbels in de bubbel
Op zich behoeft het geen tekeningetje: door de coronapandemie vinden de Franse champagneboeren veel minder afname. De horeca is dicht, er wordt niet gefeest en de bubbels die wel mogen zijn toch wat te beperkt voor veel bubbels in de drank. Het gevolg is dat nog zo’n 100 miljoen flessen champagnewijn op kopers liggen te wachten. Liefst de helft van de totale jaarproductie raakt zo niet verkocht.
Dat ongeziene overschot zorgt ook voor ongeziene taferelen in de Belgische winkels: bij de grote supermarkten is nu al ‘echte’ champagne voor minder dan tien euro te vinden. Voor een keer is dat niet het resultaat van scherpe onderhandelingen tussen de retailers en de producenten, maar op aansturen van de champagneleveranciers zelf. Er moet immers dringend plaats worden gemaakt voor de nieuwe oogst, en (goedkopere) champagnes bewaren ook niet zo goed.
“Er is een prijzenoorlog op komst in de supermarkten omdat de champagnemarkt door corona volledig in elkaar gestort is”, zegt wijnspecialist Alain Bloeykens in Het Nieuwsblad. Hij vermoedt zelfs dat consumenten champagne gaan hamsteren. Al doet niet iedereen mee: grotere en luxueuzere champagnehuizen zoals Veuve-Clicquot en LVMH-dochter Moët & Chandon blijven zorgvuldig bewaken hun exclusieve (prijs)imago bewaken. Bloeykens verwacht dat ze niettemin ook zullen moeten meegaan in promotiestunts in de komende eindejaarsperiode.