Te land, ter zee en in de lucht
De ‘Direction Générale Travel Retail Groupe‘ krijgt zeggenschap over alle merken van de groep voor de retailformules in het ‘reiskanaal’. Het gaat dan niet alleen om winkels in luchthavens en stations, maar bijvoorbeeld ook om het aanbod in tax free aan boord van ferry’s, cruiseschepen en vliegtuigen.
De nieuwe directie zal gaan over alle merken van de groep, van ‘Luxe’ (Lancôme, Yves Saint Laurent) over ‘ Active’ (Vichy, La Roche-Posay) tot en met The Body Shop. Ook de haarproducten (Redken, Kerastase) en het grootpublieksgamma (L’Oréal Paris) zullen met de nieuwe instelling te maken hebben.
“De groei van het aantal reizigers, nog versterkt door de democratisering van het reizen – met name in de groeilanden – zet consumenten ertoe aan om in dit kanaal een compleet aanbod te zoeken dat een antwoord biedt op al hun schoonheidsverwachtingen, ongeacht hun nationaliteit, beautyrituelen of koopkracht”, zegt het hoofd van de nieuwe afdeling, Barbara Lavernos.
‘Zesde continent’ voor L’Oréal
Volgens L’Oréal was in 2012 het totale ‘reiskanaal’ goed voor een slordige 41 miljard euro), een groei met 9,4% tegenover 2011. Bovendien voorspelt marktonderzoeksbureau Generation een verdubbeling binnen de tien jaar.
L’Oréal is vast van plan een groot stuk van die taart binnen te halen. “Travel Retail is een sleutelkanaal om onze doelstelling – de verovering van één miljard nieuwe consumenten – te realiseren”, zegt CEO Jean-Paul Agon. “Deze markt, aanwezig over de hele wereld, is te vergelijken met een ‘zesde continent’. L’Oréal geniet er al een sterke expertise en beschikt al over stevige banden met de retailers. We koesteren dan ook grote ambities voor de toekomst van dit kanaal.”
L’Oréal commercialiseert 27 wereldmerken in 130 landen en is met een marktaandeel van 15% het nummer één op de cosmeticamarkt. Binnen het ’travel retail’-segment, waar schoonheids- en verzorgingsproducten tekenen voor 30% van de totale omzet, had L’Oréal naar eigen zeggen een marktaandeel van 21,6%.