Eerste autonome drive-indienst
Wink wordt “anders dan alles wat tot nu toe bestaat in België”, meent gedelegeerd bestuurder Cédric Antoine: het is immers de eerste autonome ‘drive’ in ons land, zoals die in Frankrijk al veel langer bestaan en met Superdirect sinds kort ook in Nederland.
Het systeem werkt als volgt: via de website (of vanaf 2014 ook de mobiele app) plaatst de consument zijn bestelling en twee uur later kan hij zijn boodschappen gaan oppikken bij een afhaalpunt. Betalen gebeurt op voorhand, dus de klant hoeft zich enkel aan te melden aan een meldpaal op de parking en een operator komt de bestelling in de koffer plaatsen.
Webwinkelen met menselijk contact
De naam Wink staat voor knipoog, en dat drukt volgens Antoine ook de missie van het concept uit: “het leven een stukje eenvoudiger maken”. De knipoog staat verder naar eigen zeggen ook voor menselijk contact, want om de onwennige Belg te overtuigen om online boodschappen te doen, benadrukt de drive-indienst een persoonlijke ontvangst door de medewerkers.
“Onze medewerkers openen het doosje met eieren voor de ogen van de klant om zich ervan te vergewissen dat er geen gebroken zijn en tonen desgewenst ook de geselecteerde groenten en fruit. De consument kan dan nog vragen om bijvoorbeeld een stuk fruit te wisselen”, aldus de gedelegeerd bestuurder. Toch wordt geen meerkost aangerekend voor dienstverlening, wat bij de distributieketens op dit moment bij kleine bestellingen wel nog het geval is.
Tien afhaalpunten over drie jaar
Achter Wink gaat de Louis Delhaize Group schuil, die de afhaaldienst als een apart merk in de markt wil zetten. Het verklaart desalniettemin hoe de dienst aan zijn aanbod komt en aan vergelijkbare prijzen – “hetzelfde als in een gewone supermarkt” – als bij de offline distributeurs.
Dat de dienst gratis is, is volgens Wink mogelijk dankzij operationele efficiëntie. “Anders dan bij andere spelers is de afhaaldienst voor ons geen extra service. Uitleveren is ons métier. Er gaat heel wat energie en geld verloren door de goederen eerst in de rekken van de supermarkt te plaatsen, om ze vervolgens weer in te pakken voor de bestellingen. Hier komen de goederen aan en worden ze in het magazijn bewaard op een manier die is afgestemd op order-picking.”
Wink rekent erop in drie jaar tijd tien drive-ins te openen, waarvan de tweede op het einde van het eerste kwartaal van 2014 in Waver het daglicht moet zien. Bij de lancering zal het aanbod uit 8.000 referenties bestaan, maar op termijn hoort dit assortiment uit te groeien naar zo’n 10.000 referenties. “Alles wat je in een doorsnee supermarkt vindt”, aldus Cédric Antoine.