In Willebroek opent Albert Heijn volgende week zijn 55ste Belgische supermarkt. Opmerkelijk detail: de franchisenemer heeft aan de overkant van de straat al een AD Delhaize. “Het bewijs dat beide formules perfect complementair zijn,” reageren Albert Heijn en Delhaize in koor.
Twee complementaire merken
Op woensdag 18 november opent Albert Heijn aan de Dendermondsesteenweg in Willebroek, in een pand waar voordien een Carrefour Market gevestigd was. Kleine bijzonderheid: aan de overkant van de straat bevindt zich een AD Delhaize supermarkt. Beide winkels worden uitgebaat door franchisenemer Frédéric Van Hoecke. Het is niet de eerste locatie waar beide formules in elkaars onmiddellijke nabijheid zitten, maar het is wél de eerste keer dat een Delhaize-ondernemer de kans krijgt om een Albert Heijn winkel uit te baten. Eigenlijk is het een logische evolutie, vinden beide zustermerken.
“Wat ons betreft is dit het perfecte bewijs dat de twee formules naast elkaar kunnen floreren,” zegt Albert Heijn-woordvoerder Ann Maes aan RetailDetail. Ook in retailpark Pajot in Sint-Pieters-Leeuw bijvoorbeeld opende Albert Heijn dit jaar al een supermarkt vlakbij een Delhaize-filiaal. “Het is simpel: we hebben twee sterke merken die volledig complementair zijn. De strategische focus van die twee merken is anders. Met Albert Heijn spelen we sterk op de prijs en het verrassende assortiment dat fundamenteel verschilt van dat van Delhaize, waar men sterker de kaart trekt van kwaliteit, vers en gezond.”
Geen kannibalisatie
“We zien dat onze ondernemers ambitie hebben om te groeien en meer winkels uit te baten,” reageert Roel Dekelver van Delhaize. “We ondersteunen hen graag, maar soms is er in hun regio geen ruimte meer om nog een Delhaize te openen. Daarom hebben we groen licht gegeven om een aantal proefprojecten op te starten waarbij Delhaize-uitbaters een winkel van Albert Heijn kunnen openen. Als een zelfstandige ondernemer ervoor kiest om in de nabijheid van zijn Delhaize een Albert Heijn te openen, dan toont dit voor ons aan dat beide formules complementair zijn en dat er geen kannibalisatie zal zijn. Een beter bewijs ga je niet vinden.”
Het is een test, benadrukt hij wel. “Het is de eerste keer en we zullen zien wat het geeft. Maar we steunen dit: het is een logische evolutie, we behoren tot dezelfde familie. Er staat overigens wel een Chinese muur tussen de twee zaken: het zijn twee verschillende ondernemingen die elk hun eigen commerciële koers varen.”
Zullen nog meer Delhaize-ondernemers de kans krijgen om een Albert Heijn te openen? “Dat is op dit moment nog niet aan de orde, dit is voorlopig een alleenstaand verhaal. Maar we hebben sowieso nog veel expansieopportuniteiten in Vlaanderen,” zegt Ann Maes. Plannen in de andere richting zijn er momenteel niet: er is dus nog geen sprake van dat Albert Heijn-ondernemers ook een Delhaize zouden uitbaten.