Geen spraakassistent meer bij Albert Heijn: de supermarktketen heeft haar app voor Google Assistent stopgezet. De test was geen succes en krijgt geen vervolg. Belgische concurrent Colruyt gaat nochtans wel door met de spraaktechnologie.
Concurrenten wel nog
Je kunt je boodschappenlijst voor Albert Heijn niet langer inspreken op je smartphone. De Nederlandse retailer trekt de stekker uit zijn mobiele app voor Google Assistent, de spraakassistent van de zoekmachine. AH ging er nochtans twee jaar geleden als een van de eerste in Nederland mee aan de slag, net als zusterbedrijf bol.com en rivaal Jumbo. Het ging evenwel om een test, bevestigt de supermarktketen nu aan Tweakers, en die liep op 2 november af. Er komt geen vervolg en de app is ondertussen ook niet meer actief.
Andere retailers gaan wel nog door met Google Assistent. Belgische keten Colruyt lanceerde begin 2019 een test met een honderdtal gebruikers en inmiddels is de toepassing zowel voor iPhone als voor mobiele Google-toestellen (ook smart speakers en smartwatches) te downloaden. Via de spraakassistenten kunnen klanten met hun stem producten aan hun boodschappenlijst toevoegen, recepten opvragen en begeleiding krijgen bij het koken.
In Frankrijk kunnen consumenten “praten” met Carrefour. Sinds juni van dit jaar kunnen klanten er zelfs meteen onlinebestellingen plaatsen bij de hypermarktgroep, enkel door hun stem te gebruiken. Volgens de retailer zou in Frankrijk al 46% van de mensen spraaktechnologie gebruiken.