VF Corporation, moederbedrijf van onder meer Kipling en The North Face, neemt het exclusieve merk Supreme over voor 2,1 miljard dollar (1,8 miljard euro). De overname moet de e-commerceomzet van de modereus een nieuwe boost geven.
Schaarste
Supreme situeert zich in het streetwearsegment en is erg populair bij skaters en in de hiphopwereld. Het is het levenswerk van James Jebbia. Die wist een uniek imago rond het merk te scheppen, dat gevoed en in stand gehouden wordt door het creëren van artificiële schaarste. Zo worden de kledingstukken in hooguit enkele honderden exemplaren geproduceerd. De verkoop gebeurt voornamelijk online – Supreme heeft wereldwijd slechts 12 winkels, waarvan 2 in Europa. De meeste items zijn dan ook in luttele minuten uitverkocht.
Over de omzet en winst van Supreme is relatief weinig bekend. Volgens De Tijd zou de omzet dit boekjaar moeten uitkomen boven de 500 miljoen dollar (422 miljoen euro). Het label rekent ook op een jaarlijkse groei van 8 à 10%.
VF Corporation legt uiteindelijk 2,1 miljard dollar (1,8 miljard euro) op tafel voor Supreme. De overname moet de online verkoop van de Amerikaanse modegroep ondersteunen. Supreme haalt meer dan 60% van zijn omzet uit de verkoop via internet.