Voor Ahold Delhaize zijn het spannende tijden op de belangrijke Amerikaanse markt: de presidentsverkiezingen zetten er zelfs de retail onder druk. CEO Frans Muller wil er zo snel mogelijk een leider zien opstaan.
Zware crisis in de VS
Ahold Delhaize heeft opnieuw een sterk kwartaal achter de rug, onder meer dankzij onlinegroei en groei op de thuismarkten. Zo heeft Delhaize in België 10 basispunten aan marktaandeel gewonnen, zegt topman Frans Muller in een interview met Trends. Albert Heijn loopt daarbij niet in de weg: de formules spreken een ander publiek aan en vullen elkaar aan.
Over de toekomst van de Verenigde Staten – goed voor 60% van alle omzet van de groep – houdt de Nederlander echter zijn hart vast. De gevolgen van de coronacrisis laten zich er nog veel harder voelen dan in Europa. “De VS staan er minder goed voor door corona en dat kan ook een negatieve impact hebben bij ons. We hebben het meeste baat bij een gezonde economie, waar mensen zich goed en gezond voelen”, aldus Muller.
Onzekerheid troef
De onzekerheid over de presidentsverkiezingen komt daar nog bovenop. “De Verenigde Staten zitten in een zware economische en sociale crisis. We hebben een duidelijk leiderschap nodig, wie er ook president wordt”, meent de CEO, die had gehoopt op een “duidelijke verkiezingsuitslag”. Op dit moment is het immers ook niet duidelijk of er nog verdere overheidssteun komt om de effecten coronacrisis op te vangen.
Zelf zegt Ahold Delhaize alvast nog meer dan 600 miljoen euro extra te investeren in coronamaatregelen. In totaal zal de groep dit jaar voor meer dan 2,5 miljard euro aan investeringen te doen. Zo nam het supermarktbedrijf al 30.000 bijkomende medewerkers aan in de loop van dit jaar. De onlinecapaciteit moet bovendien nog sterk omhoog: in de VS met 100% op twee jaar tijd, bij bol.com met 50%. Dat kan omdat de groep naar eigen zeggen een “sterke financiële balans” heeft.