Stevenen we af op een digitale kerst? De nieuwe lockdown zet de schoorsteen wagenwijd open voor Jeff Bezos, meent Franse handelsfederatie FCD, maar ook zonder lockdown zou de zak van Sinterklaas verdacht veel op een bol.com-doos gaan lijken.
Eerste digitale kerst
De Britten verwachten dit jaar hun eerste echt digitale kerst te vieren. Waar ze vorig jaar nog 53,15 miljard pond in de winkels uitgaven en 25,43 miljard pond online, voorspelt onderzoek in opdracht van logistiekverlener ParcelHero nu dat de verhoudingen anno 2020 zullen omkeren: naar verwachting zullen Britten als eindejaarsinkopen voor 39,41 miljard pond online bestellen.
Dat betekent voor het eerst meer online-aankopen dan offline, want door de economische gevolgen van de coronacrisis denken retailwatchers niet dat consumenten dit jaar meer zullen uitgaven dan vorig jaar. Opvallend is bovendien dat de voorspellingen van voor de huidige lockdown dateren.
November is koopjesmaand
Daar komt dan nog eens bij dat november de online koopjesmaand bij uitstek lijkt te worden, ook in België. In november werd vorig jaar meer online verkocht dan tijdens de andere maanden, ziet BeCommerce, en dat is mede te danken aan internationale kortingsdagen zoals Black Friday en Cyber Monday. Vorig jaar kochten Belgen met Black Friday online zelfs 63% meer tijdens de hele eerste week van de solden. Zelfs het eerste actieweekend van Bel Friday, om consumenten aan te moedigen Belgisch te kopen, moet voor de laatste dag op 2 november wel noodgedwongen naar het internet verhuizen.
In landen zoals Engeland en Frankrijk hoopt de regering het fysieke kerstshoppen nog mogelijk te maken door de lockdown op 1 december op te heffen, maar in België is het voorlopig wachten op half december vooraleer de rolluiken weer omhoog mogen. Met een tussentijdse evaluatie speciaal voor de winkels ten laatste op 1 december en een warme oproep om lokale ondernemers te steunen, hoopt Alexander De Croo kerst nog een beetje te redden, maar zal dat kunnen baten?
De brief voor Sint.com
Grote onlineretailers staan alvast klaar om de webshoppers met open armen te ontvangen. “Zowel kleine als grote retailers zullen verzwakken, waardoor het veld openstaat voor spelers als Amazon”, meent de Franse federatie van de grootdistributie FCD, die waarschuwt dat de lockdown gevolgen kan hebben voor “20 tot 25%” van de 700.000 werknemers in de retailsector van het land.
Jeff Bezos beaamt likkebaardend: “We zien meer klanten dan ooit die vroeg hun eindejaarsgeschenken kopen, wat slechts een van de tekenen is dat het een ongezien eindejaarsseizoen wordt.” De Chinezen openen hun offensief ondertussen langs de andere kant: dit weekend (1 tot 3 november) lanceerde Alibaba al een extra koopjesweekend, als opwarmertje voor het befaamde 11.11 Singles Day-festival dat Chinese consumenten elk jaar met veel bombarie overspoelt.
Dubbel zoveel koopjes dus, terwijl bol.com net vandaag aankondigt Sinterklaas van de schimmel te stoten: kinderen kunnen zich dit jaar de moeite besparen een ouderwetse brief te schrijven en gewoon in een mobiele app hun verlanglijstje opstellen. En dat met interactieve kijk- en luisterverhaaltjes, ‘image recognition’, de stem van Barbara Sarafian en video’s van hun al favoriete speelgoed, uiteraard. “Op die manier wordt het voor ouders makkelijker om het juiste cadeau te kopen”, heet dat dan.